FUNDAMENTALS OF MANAGEMENT AND MARKETING-1

Academic year
2016/2017 Syllabus of previous years
Official course title
GESTIONE DELLE IMPRESE E MARKETING - 1
Course code
ET0036 (AF:213733 AR:103860)
Modality
On campus classes
ECTS credits
6 out of 12 of BUSINESS MANAGEMENT AND MARKETING
Subdivision
Degree level
Bachelor's Degree Programme
Educational sector code
SECS-P/08
Period
1st Term
Course year
2
Acquire knowledge and tools in business management and marketing, with particular reference to the design and management of the production process and management of the supply-chain relationships as well as the strategic and operational marketing
Requisite: Economia Aziendale
1. Introduction to the study of the business management
2. Organization, globalization, competition
3. Design and management of the production process
4. Forme di impresa
5. The management of the supply-chain relationships
"Gestione delle imprese" by McGraw-Hill Create book, a.a. 2016/2017.


Materali disponibili on-line:
1. “The rise and fall of mass production” (secondo capitolo del libro “The Machine that Changed the World” di Womack, Jones e Ross (2007))
2. “I distretti industriali italiani” (Antonio Ricciardi, Sinergie, 2013)
3. “Manifattura in transizione” (Rullani, Sinergie, 2014)
4. Le slide del corso

Il libro di testo (la numerazione dei capitoli fa riferimento alla numerazione nel testo e non a quella dell’indice)

1. Capitolo 4 (“Analisi dei processi”) ad esclusione della Legge di Little e del paragrafo 4.6
2. Capitolo 5 (“Progettazione e selezione dei processi nella produzione industriale”) ad esclusione del modello rappresentato dalla figura 5.1 e del paragrafo 5.4
3. Capitolo 10 (“Strategia della supply chain”) ad esclusione delle classificazioni contenute nelle figure 10.1 e 10.2
4. Capitolo 11 (“Gestione strategica della capacità”) ad esclusione dei paragrafi 11.1, 11.2, 11.2.4, 11.3.3
5. Capitolo 12 (“Just-in-time e lean system”) ad esclusione del livellamento dei carichi di stabilimento, della formula relativa al numero di kanban, le quattro regole, dei paragrafi 12.3, 12.4 e 12.5. Leggere i paragrafi 12.3.4 e 12.3.6
6. Capitolo 15 (“Controllo delle scorte”) ad esclusione dei paragrafi 15.4, 15.5.1, 15.6.1, 15.6.2, 15.7.1, 15.10. Studiare i paragrafi 15.10.2 e 15.10.3
7. Capitolo 16 (“Material Requirements Planning”) ad esclusione dei paragrafi 16.2, 16.5.3, 16.5.4, 16.6, 16.7, 16.8 , 16.9

Si consiglia la lettura dei seguenti paragrafi del Capitolo 7 (“Total quality management: orientamento al Six Sigma”): 7.1, 7.2, 7.3 (7.3.3 escluso) e 7.5.
written and oral
Written exam will be organized in multiple choices, open questions and exercises aimed at analyzing and discussing the main subjects proposed during the course. attending students will be offered the possibility to develop a project work on operational issues whose final evaluation will contribute to the final mark.
lectures, case studies, testimonials
Italian
Students could experience a first group working and gain extra points that will be added to their final grades.
  • Course with sustainable contents
  • University credits of sustainability: 1
  • Lecture notes, material for reference or for self-assessment available online or as e-book