FRANCOPHONE LITERATURES

Academic year
2018/2019 Syllabus of previous years
Official course title
LITTÉRATURES FRANCOPHONES
Course code
LMF570 (AF:254454 AR:157172)
Modality
On campus classes
ECTS credits
6
Degree level
Master's Degree Programme (DM270)
Educational sector code
L-LIN/03
Period
1st Semester
Course year
2
Where
VENEZIA
The main objective of this course (above all for students of LLEAP and SL) is to introduce students to Francophone literatures (Creole-speaking - mainly Haitian - and African, Québec, Maghreb areas).
In generale il corso si propone di introdurre gli studenti alle letterature francofone delle aree creolofone (Caraibi - principalmente Haiti – e Oceano Indiano), ma anche dell'Africa sub-sahariana, del Maghrebe del Québec, attraverso l'esame - esemplificato nei testi -di problematiche essenziali per quelle culture.
Attraverso l'esame - esemplificato nei testi - di problematiche essenziali per quelle culture, si mira a far acquisire allo studente la capacità di comprendere i testi trattati e di discuterli criticamente.
Good knowledge of French language; really good ability to read French (reading comprehension).
The course will begin by examining Haitian literature in its historical development (anthological readings will be included). After some seminars on Caribbean and other French-speaking literatures (African, or North African, or Canadian), the course will focus on the question of ‘maroon’, the escaped slave in novels from French-speaking Caribbean (Haiti, French Antilles) and Indian Ocean islands(Reunion Island).

prescribed books:
- Édouard Glissant, Le quatrième siècle, Paris, Gallimard, 1964.
- Louis Timagène Houat, Les Marrons, Paris, Ebrard, 1844 (or any modern edition)
- Jacqueline Picard et al., Ô fugitif. Anthologie autour de la figure du marron, Le Gosier (Guadelope), Caret, 1999, pp. 1-34, 49-92, 166-179, 187-191, 203-221, 235-243, 283-309
and selected pages from other texts.
Referral texts
Prescribed books and essays

a)
- Leon-Francois Hoffmann, Haiti, in Litteratures francophones. II. Les Ameriques, Paris, Editions BELIN, 1998, pp. 7-85.
- Leon-Francois Hoffmann, Litterature d'Haiti, Vanves, EDICEF/AUPELF, 1995 (capitoli e brani indicati : pp. 120-140, 147-165, 183-196, 221-245 and passim).
Versione on line: http://classiques.uqac.ca/contemporains/hoffmann_leon_francois/litterature_dHaiti/litterature_dHaiti.html (dell’ed. digitale : pp. 201-235, 246-276, 304-326 e, in breve, 367-407)
- Ghislaine Rey, Anthologie du roman haitien de 1859 a 1946, Sherbrooke, Naaman, 1882 (brani indicati : pp. 18-22, 35-36, 37-44, 45-50, 65-73, 82-86, 87-90, 97-98, 139-142, 159-161, 166-173, 178-183 ).

b)
- Marie-Christine Rochmann, L’esclave fugitif dans la littérature antillaise, Paris, Karthala, 2000 (pp. .5-8, 211-245, 383-388)
- Gabriel Debien, Le marronnage, in Les esclaves aux Antilles françaises (XVIIe – XVIIIe siècles ), Basse-Terre et Fort-de-France, Soc. d’Histoire de La Guadeloupe et de la Martinique, 1974, pp. 411-469.
- Yves Chemla, Le Quatrième siècle, in : Dictionnaire des Oeuvres des littératures de langue française (Couty et Beaumarchais), Paris, Bordas, 1994
- Carminella Biondi, «Le Quatrième siècle» ou la quête inaccomplie, in : C. Biondi – E. Pessini, Rêver le monde. Écrire le monde (Théorie et narrations d’Édouard Glissant), Bologna, CLUEB, 2004, pp. 43-51
- Elena Pessini, Papa Longoué raconte. Le quimboiseur dans le «Le Quatrième siècle», in : C. Biondi – E. Pessini, Rêver le monde. Écrire le monde (Théorie et narrations d’Édouard Glissant), Bologna, CLUEB, 2004, pp. 53-62
- Elena Pessini, Introduzione, in: Édouard Glissant, Il quarto secolo, Roma, Edizioni Lavoro, 2003, pp.VII-XVIII
- CROSTA, Suzanne, 1991, Le marronnage créateur (Dynamique textuelle chez Edouard Glissant), Québec, GRELCA, 1991 (pp. 111-174)
L’esame è orale e si svolge per buona parte in lingua francese (o interamente: a scelta dello studente).
L'esame inizia con un argomento a scelta dello studente, fra quelli inerenti al programma d'esame (oppure con un approfondimento concordato con il docente).

Si accerterà la capacità dello studente di commentare criticamente i testi situandoli nel quadro storico-culturale proprio alle letterature francofone: da un lato, rilevando e spiegando le peculiarità, intrinseche e contestuali dei testi esaminati, dall’altro mostrando un’adeguata conoscenza e comprensione della realtà storico-culturale di tali letterature nel loro divenire, relativamente a quella parte di esse specificamente trattata a lezione o indicata nel programma d’esame.
Conventional: lectures and/or seminars (and: tape cassettes,CD, video tapes, DVD).
Some other bibliographic references will be given subsequently.
The course will be in French, or, if requested by students, in French and Italian.
oral
This programme is provisional and there could still be changes in its contents.
Last update of the programme: 29/11/2018