ICONOGRAPHY AND ICONOLOGY

Academic year
2018/2019 Syllabus of previous years
Official course title
ICONOGRAFIA E ICONOLOGIA SP.
Course code
FM0101 (AF:275397 AR:159926)
Modality
On campus classes
ECTS credits
6
Degree level
Master's Degree Programme (DM270)
Educational sector code
L-ART/02
Period
2nd Semester
Moodle
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Iconography and Iconology one of the core educational activities Master's degree in History of Arts and Conservation of Artistic Heritage. The course aims to provide students with basic tools in order to understand iconographic and iconological approaches and the most recent debates about image theories.
Knowledge and understanding : deep knwoledge of the main concepts and terms of the discipline ; kwnowledge in history of iconology and its principal scolars ; deep kwoledge on the case studies discussed during the course.
Ability to employ knowledge and understanding : good use of the main concepts and terms referring to iconography and iconology ; capacity to elaborate a personal and critical speech based on the tools provided by the teacher.
Capacity of judgment : students will be able to develop a critical and personal point of view on the different iconological theories.
Communicative skills : students will be able to discuss specific subjects, respecting Italian syntax and enjoying the dialogue with teacher and other students.
Understanding skills : students’ understanding skills will be stimulate by seminar approach and discussions with teacher, scholars and other students.
Good knowledge of History of Modern Art, especially Italian Renaissance painting (XVIth century).
The course will be held in two sessions. The first part will be mainly theoretical, starting from the traditional iconografic and iconological approaches to the most recent debates aboute images (Bildwissenschaft, new icology by H. Belting, etc.)
The second part will be dedicated to the Venetian Renaissance painting (Tintoretto) . Students, together with the class, will be required to take part actively in order to analyze and discuss the case study and bibliography.
BIBLIOGRAPHY

Per la parte teorica :
- A. Warburg, La rinascita del paganesimo antico, Firenze 1966, in particolare l’introduzione e il saggio su Schifanoia;
- E. Panofsky, « Introduzione », in Studi di iconologia. I temi umanistici nell’arte del Rinascimento, Torino 1975, pp. 3-38 e E. Panofsky, « Introduzione. La storia dell’arte come disciplina umanistica », in Il Significato delle arti visive, Torino 1962 e 1996, pp. 3-28.
- M. A. Holly, Iconologia e iconografia : saggio sulla storia intellettuale, Milano, Jaca Book, 1993 (sta anche in L'Arte. Critica e Conservazione, Milano,Jaca Book, 1993, pp. 41-74).
- R. von Straten, Introduzione all’iconografia, Milano, Jaca Book, 2009, capp. 1-5, pp. 11-118.
- A. Pinotti, A. Somaini (a cura di), Teorie dell’immagine. Il dibattito contemporaneo, Roma, Raffaello Cortina Editore, Introduzione e capp. 1-4, pp. 9-154.

Per la parte monografica, quest’anno si analizzerà in particolare la produzione pittorica di Tintoretto:
- R. Krischel, Jacopo Robusti detto il Tintoretto. 1519-1594, Colonia, Könemann, 2000
- A. Gentili, Tintoretto. I temi religiosi, Art et dossier, allegato al n. 228 (dic. 2006)

Due saggi a scelta da concordare con la docente tra:
- E. M. Dal Pozzolo, « RIlevanze gestuali nell’opera del pittore : problemi di metodo e legittimità interpretative, in in L. Puppi, P. Rossi (a cura di), Jacopo Tintoretto nel quarto centenario della morte, Atti del convegno internazionale di studi, Venezia, 24-26 novembre 1994, Venezia 1996, pp. 145-154.
- E. Filippi, « Le donne di Tintoretto », ivi, pp. 163-171.
- B. Aikema, « La sala terrena della Scuola di San Rocco. Osservazioni sul significato della decorazione tintorettiana », ivi, pp. 185-190.
- A. Manno, « I vangeli di Tintoretto », ivi, pp. 207-211.
- R. Rugolo, « Il simbolismo dei grandi teleri custoditi nel presbiterio della Madonna dell’Orto », ivi, pp. 213-223.
- M. E. Massimi, « Jacopo Tintoretto e i confratelli della Scuola Grande di San Rocco. Strategie culturali e committenza artistica », in Venezia Cinquecento, 9/1995, pp. 5-108.
- A. Gentili, « San Marco nelle immagini del Cinquecento. Problemi di iconologia contestuale », in A. Niero (a cura di), San Marco: aspetti storici e agiografici, Atti del convegno internazionale di studi, Venezia, 26-29 aprile 1994, Venezia 1996, pp. 303-312.
- R. Krischel, « Tintoretto e la scultura veneziana », in Venezia Cinquecento, 12/1996, pp. 5-54
- B. Peria, « Tintoretto e l’Ultima Cena, in Venezia Cinquecento, 13/1997, pp. 79-140
- R. Krischel, Jacopo Tintoretto : Il Miracolo dello schiavo, Modena, Panini, 2006, 58 pp.
- M. Di Monte, « La morte bella. Il martirio nella pittura di Tiziano, Tintoretto e Veronese », in Venezia Cinquecento, 17/1999, pp. 91-179.
- V. Sapienza, « Miti, metafore e profezie. Le Storie di Maria di Jacopo Tintoretto nella sala terrena della Scuola Grande di San Rocco », in Venezia Cinquecento, 33/2007, pp. 49-140
- A. Gentili, « Vedere i miracoli. Politiche della guarigione in Tintoretto e Veronese », in La bilancia dell’arcangelo. Vedere i dettagli nella pittura veneziana del Cinquecento, Roma, Bulzoni, 2009, pp. 199-214.
- A. Gentili, « Tempi della narrazione e tempo dell’allegoria. Tintoretto alla Madonna dell’Orto, a San Cassiano, alla Scuola Grande di San Rocco », ivi, pp. 215-243.
- L. Pavanello, « ‘Una donna in piedi sta mirando’. Vedere diversamente nel dipinto di Tintoretto a Milano », in G. Cassegrain, A. Gentili, M. Hochmann, V. Sapienza, La giovinezza di TintorettoAtti del Convegno internazionale di Studi, Venezia, Fondazione Cini, 28-29 maggio 2015, Venezia 2017, pp. 115-132.
- V. Sapienza, « …à la femme n’est rien impossible. La principessa che cavalca il drago : donne visioni e riscatti dell’altro mondo », in G. Cassegrain, ivi, pp. 133-146.
The oral exam will focus on the contents of the course and the bibliography, while the written one consists in a brief paper (term paper: 15 days before the date of the oral exam) that the student will discuss during the oral exam and/or in the classroom.
The course provides lectures for the theoretical part and seminars on Venetian Renaissance painting. Academic scholars will be invite to increase specific aspects.
Italian
The attendance at this course is strongly recommended. Students who could not participate have to plan the exam's program together with the professor (additional lectures and subject's paper).
written and oral

This subject deals with topics related to the macro-area "Human capital, health, education" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development

Definitive programme.
Last update of the programme: 07/05/2018