ENGLISH LITERATURE

Anno accademico
2018/2019 Programmi anni precedenti
Titolo corso in inglese
ENGLISH LITERATURE
Codice insegnamento
LMJ490 (AF:296814 AR:157028)
Modalità
In presenza
Crediti formativi universitari
6
Partizione
Classe 1
Livello laurea
Laurea magistrale (DM270)
Settore scientifico disciplinare
L-LIN/10
Periodo
I Semestre
Anno corso
1
L’obiettivo del corso è fornire agli studenti gli strumenti conoscitivi e metodologici necessari per la comprensione dei fenomeni che intercorrono fra letteratura e cinema. Da un lato gli studenti saranno messi in grado di approfondire le capacità di analisi critica e riflessione teorica acquisite nel corso del triennio, dall’altro di acquisire nuove competenze che permettano loro di valutare i meccanismi, i processi e le teorie relative alla questione dell’adattamento, della trasposizione cinematografica di un’opera letteraria.
Verrà altresì sviluppata la capacità di lavoro autonomo e di discussione orale dei risultati della propria ricerca.
Il corso è inserito nell’offerta formativa del JOINT DEGREE IN ENGLISH AND AMERICAN STUDIES – le competenze acquisite in questo corso potranno essere sperimentate nelle università straniere in cui gli studenti trascorrono un semestre e in interazione con studenti internazionali.
Gli obiettivi formativi specifici del corso e i risultati di apprendimento attesi sono:
1. la comprensione dei testi (opere letterarie e trasposizioni cinematografiche) e del periodo storico- letterario di riferimento;
2. la capacità di applicare tale conoscenza e comprensione ad altri testi;
3. lo sviluppo di autonomia di giudizio nell’analisi dei fenomeni letterari, culturali e cinematografici;
4. lo sviluppo di abilità avanzate nel comunicare in inglese i contenuti studiati;
5 lo sviluppo delle capacità di apprendimento dei contenuti.
E’ richiesta una buona padronanza della lingua inglese. E’ altresì auspicabile una conoscenza della letteratura vittoriana e dei concetti basilari del postmodernismo
Title: "The Representation of Women in Victorian Fiction"

This module, while providing a general introduction to the literature and culture of the Victorian Age, it deals with the phenomenon of film adaptation of nineteenth and twentieth century literary classics which are characterised by an equally pervasive emphasis on the quest for romantic love, personal freedom and self-fulfilment.
After an introductory unit focusing on the main theories and methods of cinematic adaptation, this module will focus on a close reading and detailed analysis of three novels, exploring in particular prevailing views on women, class prejudice and rigid social stratification in relation to gender, sexual politics, and marriage. By considering Reisz’s and Pinter’s superb adaptation of Fowles’s historiographic metafiction – the novel is set in the years 1867 to 1869 – other issues such as self-reflexive writing, authorial omniscience, open-endedness, postmodernist theory and practice will be also investigated.
Novels
Charlotte Brontë, JANE EYRE (1847)
Henry James, THE PORTRAIT OF A LADY (1881)
John Fowles, THE FRENCH LIEUTENANT’S WOMAN (1969)

FILMS
Cary Fukunaga, JANE EYRE (2011)
Jane Campion, THE PORTRAIT OF A LADY (1996)
Karel Reisz, THE FRENCH LIEUTENANT’S WOMAN (1981)

Secondary readings:

ADAPTATIONS: FROM TEXT TO SCREEN, SCREEN TO TEXT, ed. by D. Cartmell and I. Whelehan, London, New York, Routledge, 1999, pp. 1-28.

JANE EYRE, New Casebook, ed. Heather Glen, pp. 68-91; 168-195.

M. Bell, “Isabel Archer and the Affronting of Plot”, in MEANING IN HENRY JAMES, Cambridge, Harvard University Press, pp. 80-122.

J. Acheson, JOHN FOWLES, London, Macmillan, 1998, pp.

P.Cooper, THE FICTIONS OF JOHN FOWLES, Ottawa, Paris, University of Ottawa Press, 1991, pp. 103-141.

S. Loveday, THE ROMANCES OF JOHN FOWLES London, Macmillan, 1985, pp. 48-81.

Additional readings for non-attendant students:

CHARLOTTE BRONTE’S JANE EYRE, A Casebook, ed. E.B. Michie, Oxford: OUP, 2006, pp. 3- 22. (introduction).

NEW ESSAYS ON THE PORTRAIT OF A LADY, ed. J. Porte, Cambridge: CUP, 1990, pp. 1-27 (introduction) plus an essay of your choice.

S. Loveday, THE ROMANCES OF JOHN FOWLES London, Macmillan, 1985, pp. 1-10.



Students will be assessed by a final written exam in English consisting of 2 open questions, 3 critical analysis of a given passage, and finally of a short translation from English into Italian.
Non-native English speakers are not requested to do the translation but to write a critical analysis of the given passage.
Front lectures accompanied by screening of the films indicated in the above bibliography.
The course is taught in English
Class attendance is not mandatory but is highly recommended
scritto
Programma definitivo.
Data ultima modifica programma: 29/06/2018