Second year

Second year

In the second year, the focus is on technical and operational skills, both computer-based and managerial ones: e-commerce digital marketing strategies, information security management, and the organization of digital businesses, spanning from the financing of startups to the digital transformation of established businesses. 
Here are the mandatory courses offered in the second year:

Students will choose among electives:

Students will also have the opportunity to attend the following Curriculum Enhancing Courses:

Furthermore, students will have access to a series of unique and exciting events organized by H-Farm in the highly innovative environment of H-Campus. From hackatons to meetings with CEOs of international companies, from summer camps to lectures on topics such as Digital Transformation, Artificial Intelligence, Digital Law and much more, there is no shortage of learning opportunities for students of the Bachelor’s Degree in Digital Management.


Discover the timetable of the class, workshops and other learning activities of the Second Year: 

Class timetable -  Google Calendar 

 

 


Faculty

The professors of the curricular courses are: 

Leonardo Buzzavo 

Professor of Strategic and Digital Marketing.

The course contributes to the educational objectives of the Bachelor’s Degree Programme in Digital Management which aims at providing students with updated knowledge on the implications of digital technologies on organizational processes and strategies. The course aims at providing the basic elements in terms of concepts, language and tools for marketing, with particular emphasis on digital aspects that characterize the current context.

more

Leonardo Buzzavo è Professore Associato di Imprenditorialità e Strategie presso il Dipartimento di Management dell’Università Ca’ Foscari Venezia, dove ha conseguito una Laurea con lode in Economia Aziendale nel 1994 ed un Dottorato di Ricerca in Economia Aziendale nel 1998. Ha vinto inoltre una borsa di studio di un anno accademico presso la University of California Los Angeles (UCLA).

Le sue aree di ricerca attuali riguardano principalmente innovazione strategica, modelli di business e imprenditorialità, pur mantenendo una certa attenzione alle dinamiche di trasformazione della filiera automobilistica di cui si è occupato per molto tempo. In passato si è occupato anche in misura significativa di lean production e lean thinking.

Dal 2010 al 2014 è stato delegato del Rettore alla valorizzazione del nome, della storia e degli spazi di Ca’ Foscari e Consigliere di Amministrazione della Fondazione Università Ca’ Foscari (www.fondazionecafoscari.it).

Ha coordinato l’avvio della nuova Associazione Ca’ Foscari Alumni (www.cafoscarialumni.it) di cui è attualmente Vice-Presidente, ed è ideatore e Director della Ca’ Foscari Digital Week (www.digitalweek.it) un evento che funge da piattaforma di relazione ed innovazione per l’Ateneo con l’esterno per esplorare l’impatto delle tecnologie digitali nell’economia, nella società e nella cultura. E’ anche ideatore di BiblioTracks (www.unive.it/bibliotracks).

Direttore del Masterlab in Digital Economics & Entrepreneurship di Digital Accademia (www.digitalaccademia.com), Direttore del Master MDM (Master in Dealer Management) promosso da Audea – Automotive Dealer Academy (www.audea.it), fa parte del comitato scientifico del Master in Strategie per il Business dello Sport (www.mastersbs.it).

E’ membro del Board of Directors del network di ricerca internazionale ICDP - International Car Distribution Programme (www.icdp.net), in cui è coinvolto dal 1994.

Ha svolto attività di docenza e formazione presso numerosi istituti e aziende e ha partecipato in qualità di relatore a oltre 200 tra convegni e conferenze in 20 paesi, prevalentemente su temi relativi a strategia e marketing nella filiera automobilistica.

È ideatore e Coordinatore Tematico di Automotive Dealer Day (www.dealerday.it), il principale evento b2b in Europa per la filiera della distribuzione auto, socio fondatore e Presidente di Quintegia srl (www.quintegia.it), società di ricerca, eventi e formazione in campo automobilistico.

È autore di pubblicazioni in libri (editi da Franco Angeli, Cedam, Palgrave, Carocci, Libreria dello Sport) e riviste (tra cui Economia & Management, Finanza Marketing & Produzione, Mercati e Competitività, Sviluppo e Organizzazione, International Journal of Automotive Technology and Management), nonché di articoli apparsi in riviste (Il Sole 24 Ore, Mondo Economico, InterAutoNews, Quattroruote).

Nell’area delle pubblicazioni a carattere non scientifico ha contribuito al meta-romanzo “Le Aziende In-visibili” a cura di Marco Minghetti & the living mutants society (Ed. Scheiwiller, 2008) nel filone dello Humanistic Management; ha curato una raccolta di scritti di persone provenienti da vari ambiti della società e dal mondo delle imprese (Il secondo cassetto, Matteo Editore, 2007), con finalità sociale; ha prodotto il volume “Jorge Scassa – Mixed Media Art” imperniato sulle tecniche di digital painting edito da Matteo Editore nel 2007; ha contribuito a realizzare la guida Whaiwhai “Amor” per Verona.

Oltre alla madrelingua italiana parla inglese, portoghese, spagnolo e francese. Nel tempo libero suona il pianoforte, pratica canottaggio, si dedica a letture (prevalentemente temi di neuroscienze cognitive, antropologia culturale, processi creativi) ed ama viaggiare per esplorare nuovi contesti. Dal 2003 al 2009 ha partecipato negli anni dispari a quattro edizioni dell’evento Burning Man negli USA.

Laura Cortellazzo

Professor of Organizing in a Digital World.

The course will develop students’ understanding of organizational design and its challenge in companies involved in digital transformation. It will provide theoretical and practical knowledge on what organizational design is, which are the main decisions, organizational solutions at different levels of analysis and intervention.

more

Research Areas: Emotional and social competencies and individual change. The assessment and development of behavioral competencies Personal Vision development. Behavioral competencies and network for innovation. Leadership styles and entrepreneurship. Career orientation and employability.

Presenting in Conferences: HEAD 2019 - Valencia BAM 2018 - Bristol EURAM 2018 - Reykjiavik  ICEI 2017 - Porto AOM 2017 - Atlanta EURAM 2017 - Glasgow ISBE 2016 - Paris IEF 2016 - Venice AOM 2016 - Anaheim, CA EURAM 2016 - Paris ISBE 2015 - Glasgow ISBE 2014 - Manchester.

Teaching activities: FSE project "Competency-based models and instruments to support product development and innovation" - FSE project "Entrepreneurial soft skills for innovation and entrepreneurs' social network" - Quantitative Research Methods practise, Master of Research in Management at ESADE Business School - Competency pills: Teamworking, Negotiation, Adaptability, Empathy, Persuasion - Competency Lab: set of interactive labs to acquire awareness on one’s behavioral competencies, strengths and weaknesses, for Master students, MBA and executives (Ca’ Foscari Competency Centre) - Soft skills development (UmanaForma Intensive course Experts in Training processes; International Business Management; Cyber Security management) - Master in Management in the Arts Industry: leadership and management of creative teams - Master at International Centre for Studies on Tourism Economy: Organizational behavior and human resource management – People management and motivation, competency-based HR practices - ELLE Emotional Leadership Lab for Excellence, in collaboration with Centre for woman's leadership Ca' Foscari University - Ca' Foscari Challenge School: Teamworking, Negotiation techniques - International Summer School in Global Studies - Alternation School-Work: seminars for high school students on behavioral competencies and future job choice (Ca’ Foscari Competency Centre).    

Claudio Lucchese

Professor of Lab of Information System and Analytics. 

The goal of this course is to teach students methods and technologies for effective data analysis (predictive and descriptive).

more

Claudio Lucchese is Associate Professor with the Dipartimento di Scienze Ambientali, Informatica e Statistica at the Università Ca’ Foscari di Venezia. Between 2007 and 2017 he was researcher with the I.S.T.I. “A. Faedo” – C.N.R.. Prior to joining C.N.R., he received his MS.c. and Ph.D. in Computer Science from the Università Ca’ Foscari di Venezia in 2003 and 2008, respectively. His main research activities are in the areas of data mining techniques for information retrieval and large-scale data processing. He has published more than 100 papers on these topics in peer reviewed international journals, conferences and other venues. He has taught courses on data mining and parallel computing at the Computer Science course of the Università di Firenze and at the Ph.D. courses of the Università di Pisa and of I.M.T. Institute for Advanced Studies Lucca. He participated to and coordinated activities in European (Sapir, Assets, InGeoClouds, SoBigData) and Italian national projects.

Vladi Finotto

Professor of E-Business, Entrepreneurship and Digital Transformation 1 

The course discusses the strategic implications of digital technologies. Specifically students will be guided in understanding and analyzing the discontinuities introduced by digital technologies in the formulation and execution of firm strategies.

more

Professor of Business Strategy and Operations Management of the Department of Management, Ca’ Foscari University of Venice was a visiting PhD student at the Massachusetts Institute of Technology, and, since 2012, has been a member of the faculty of the PhD program in Management.He is currently conducting various research studies on entrepreneurship among young people, as well as authoring numerous publications in magazines and journals.

Andreas Hinterhuber

Professor of E-Business, Entrepreneurship and Digital Transformation 2

The course will discuss the processes through which innovative business models are developed and deployed, with reference to both cases of pure players and cases of digital transformation of brick and mortar businesses.

more

Academic appointments:

2018-today: Università Ca Foscari Venezia: associate professor, Department of Management

2013-2018: University of Bolzano: visiting professor, School of Economics

2010-2015: Università della Svizzera Italiana (USI), Lugano (Switzerland): visiting professor, Institute of Marketing and Communication

2009/2010: Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, Ingolstadt (Germany): Acting Chair, Head of the Department of International Management

2007-2011: Università Bocconi, Milan (Italy): visiting professor, Department of Marketing

2006-2008: Tsinghua University, Beijing (China): visiting professor, MBA program

Research area: Pricing

Editorial board membership: member of the editorial advisory board of: Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Theory and Practice, Management Decision, Journal of Business Strategy, Journal of Revenue and Pricing Management (Associate Editor), Journal of Strategy and Management, Advances in Business Marketing and Purchasing

Alessandra Zanardo

Professor of Business and Digital Law 2.

The course Business and Digital Law is designed to provide sound knowledge and understanding of the core aspects of the business and digital law to participants, with special reference to the various forms of business organisation, their regulation at both national and EU levels, their significance in the emerging economies, and the impact of technology on business activities and operations. This course is divided into two modules. This is the second module of the course and it mainly focuses on topics concerning the digitalisation of business.

more

Nel 2001 ha conseguito Laurea quadriennale in Giurisprudenza con punteggio 110/110 e lode, presso l'Università degli Studi di Trieste.Nel periodo 2003-2006 ha svolto un Ph.D., con borsa di studio, in Diritto dell'Impresa presso l'Università Commerciale "L. Bocconi" con conseguimento del titolo di Dottore di ricerca nel 2007 mediante tesi dal titolo "Delega di funzioni e dovere di diligenza degli amministratori nella s.p.a.".È cultore della materia in Diritto Commerciale presso l'Università degli Studi di Trieste, l'Università degli Studi di Verona, l'Università degli Studi di Udine, l'Università Ca' Foscari (Venezia).Nel 2005 è stata Visiting Research Student presso Queen Mary, University of London - School of Law.Dal 2007 è Collaboratore alle cattedre di diritto commerciale e dei mercati finanziari presso l'Istituto di diritto comparato "A. Sraffa" dell'Università Bocconi.Da settembre 2007 a gennaio 2010 è stata Assegnista di ricerca in diritto commerciale (IUS/04) presso l'Università degli Studi di Verona, Dipartimento di Studi Giuridici.Da settembre 2009 a gennaio 2010 è stata Visiting Scholar presso Queen Mary, University of London - Centre for Commercial Law Studies.Da maggio 2010 a ottobre 2010 le è stata conferita una borsa di ricerca dal titolo "La disqualification degli amministratori di s.p.a. come misura ulteriore e alternativa contro gli atti di mala gestio", presso l'Università degli Studi di Verona.Da aprile 2011 a dicembre 2011 è stata Assegnista di Ricerca, nell'ambito della progettazione FSE, per lo sviluppo di un progetto dal titolo "Il contratto di rete come strumento dell'attività d'impresa: i benefici di un rating di "sistema"", presso l'Università degli Studi di Verona.Dal 2007 al 2011 è stata Professore a contratto presso l'Università degli Studi di Verona per l'insegnamento di "Diritto comunitario dell'impresa" (a.a. 2007-2008, 2008-2009), Diritto industriale e della concorrenza (a.a. 2008-2009; 2010-2011; 2011-2012; 2012-2013), Diritto della proprietà intellettuale (a.a. 2009-2010; 2010-2011); Tutor accademico per l'insegnamento di Company and Business Law (advanced course) - corso insegnato in inglese e in italiano - (a.a. 2007-2008, 2008-2009), Professore a contratto per l'insegnamento di Diritto commerciale (corso progredito) (a.a. 2008-2009) e Teaching Assistant per l'insegnamento di Diritto degli intermediari e dei mercati finanziari - corso insegnato in italiano e in inglese - (a.a. 2009-2010; 2010-2011) presso l'Università Bocconi.Nel dicembre 2011 è stata nominata Ricercatore universitario a tempo indeterminato presso l'Università Ca' Foscari, Dipartimento di Economia - SSD IUS/04 - Diritto commerciale, dove è attualmente Professore aggregato di Diritto commerciale, di Diritto europeo ed internazionale della proprietà intellettuale e di Diritto industriale (aa.aa. 2011-2017). Da dicembre 2014 è Ricercatore confermato. Da giugno a dicembre 2016 a è stata Visiting Scholar presso Université Paris-Dauphine, Centre de recherche Droit Dauphine.Da gennaio ad aprile 2017 è stata Visiting Scholar  presso Chicago-Kent College of Law, Illinois Institute of Technology.Ha svolto seminari in Master e in Corsi di dottorato di ricerca e ha partecipato, in qualità di relatore, a varie conferenze e seminari, sia in Italia che in Università straniere.Ha partecipato a progetti di ricerca ed è membro di Commissioni di ateneo e gruppi di lavoro in materia di brevetti, spin-off, IP ed e-learnig.Ha partecipato a progetti PRIN ed FSE.È autrice di numerose pubblicazioni (articoli, capitoli di libro e un'opera monografica) in materia di diritto commerciale, fallimentare, proprietà intellettuale e diritto dei mercati finanziari.

Francesca Burigo 

Professor of Business and Digital Law 1.

The course Business and Digital Law is designed to provide sound knowledge and understanding of the core aspects of the business and digital law to participants, with special reference to the various forms of business organisation, their regulation at both national and EU levels, their significance in the emerging economies, and the impact of technology on business activities and operations. This course is divided into two modules. This is the first module of the course and it mainly focuses on topics concerning the entrepreneur and the business activity. Company law represents the main part of class lessons.

more

Dottore di ricerca in "Diritto, Mercato, Persona" (già Diritto europeo dei contratti civili, commerciali e del lavoro), curriculum di Diritto commerciale, conseguito presso l'Università Ca' Foscari di Venezia il 21 gennaio 2016 con la tesi "Le procedure negoziali per superare la crisi d'impresa" (tutor il Prof. Lorenzo De Angelis).

Visiting research scholar presso l'Humboldt Universität di Berlino, Rechtwissenschaftliche Fakultät, nel periodo febbraio-luglio 2015, con superamento dell'esame di Insolvenzrecht (diritto concorsuale tedesco).

Cultrice di diritto commerciale presso l'Università Ca' Foscari di Venezia.

Membro del Comitato di redazione della rivista elettronica "Ricerche giuridiche" edita da Edizioni Ca' Foscari - Digital Publishing.

Iscritta all'albo dei Dottori commercialisti ed esperti contabili dal marzo 2012, nonché presso il Registro dei Revisori legali.

Laurea magistrale in "Consulenza aziendale" conseguita nel 2009 presso l'Università Ca' Foscari di Venezia con la votazione di 110/110 e lode.

Gloria Gardenal

Professor of Financing High Growth Firms

more

Current Position: Assistant Professor of Corporate Finance, Department of Management, Ca’ Foscari University of Venice.

Main Research Interests: Enterprise risk management and company performance; Shared Value Creation, Benefit Companies, Social Responsible Investments; Integrated Reporting and financial performances; Financial Contagion through Cross-Market Rebalancing Channel; Asset Allocation and portfolio selection, behavioural finance with regard to decisional processes of individual and institutional investors; Internal Governance and Bank Performance; Financial Literacy, Trust and Financial Advisory.

Education

2010: PhD in Business, Department of Management, Ca’ Foscari University of Venice (IT)

Title of Dissertation: “Applied Topics in Financial Agents’ Behavior”

2010: Doctor Europaeus, Department of Management, Ca’ Foscari University of Venice (IT)         

2006: Master Degree (Laurea Magistrale), MSc in Economics and Finance, Ca’ Foscari University of Venice (IT) - Major: “Economics of Markets and Financial Institutions”.

 2003: Ba (Laurea Triennale) in Economics and Finance, Ca’ Foscari University of Venice (IT)

Research Experience

2007: PRIN 2007 - Title of project: “Quality of the disclosure, financial analysts’ forecasts and investment strategies”

2008-2009: Visiting Student at University College London, Department of Economics (UK) - Title of project: “Financial contagion through rebalancing channel”

2009-2010: Collaboration with Confindustria Giovani and Allianz - Title of project: “Afferrare il futuro. A ciascuno il suo rischio: le imprese italiane e la gestione dell’incertezza ai tempi della crisi”

06/2011-12/2011: Post-doctoral Research Fellow, Ca’ Foscari University of Venice, Department of Management - Title of project: “Integrated corporate risk management systems”

2013-2016: SYRTO: SYstemic Risk TOmography: Signals, Measurements, Transmission Channels, and Policy Interventions, European Commission, 7PQ

2014-2015: Ca’ Foscari University of Venice, in collaboration with Veneto Region and Confindustria Veneto - Title of the project: InnovArea - Il modello di sviluppo imprenditoriale Veneto Venti Venti

Teaching Experience

Corporate Finance, Undergraduate level, Ca’ Foscari University of Venice (a.y. 2009 to present), Italian and English language

Financial Policies and Investment Strategies, Graduate Level, Ca’ Foscari University of Venice (a.y. 2010 to present), Italian and English language.

Financial Decisions and Corporate Risk, Undergraduate level, Ca’ Foscari University of Venice (a.y. 2011 to 2013).

Behavioural Finance, Graduate Level, University of Padua (a.y. 2011-2012).

Valuation and Strategic Finance, Graduate Level, Graduate Level, Ca’ Foscari University of Venice (a.y. 2012 to 2014).

Advanced Corporate Finance, Graduate Level, Graduate Level, Ca’ Foscari University of Venice (a.y. 2014).

Other teaching activities

2006: Teaching Assistant, Master in Risk Management by Scuola Mattei – ENI Corporate University, Milan

2008: Teaching assistant, Course of International Corporate Finance, Harvard Summer School, “Program Study Abroad in Venice

2009: Teaching Assistant, Course of Panel Time Series by Cemmap (Centre for Microdata Methods and Practice), University College London (UK)

2012-2013: II Level Master in Control, Finance and Corporate Taxation, Ca’ Foscari University of Venice

2013-2014: New Europe Master in Banking and Entrepreneuship, Course of Bank planning and control system: rudiments and evolution trend UniCredit S.p.A by Fondazione Cassamarca and University of Udine (in English)

2013-2014-2015: II Level Master in Internal Audit by Ca’ Foscari University of Venice

2013-2014-2015: II Level Master in Finance and Master in Corporate Management by Centro Universitario Organizzazione Aziendale, CUOA

Academic Awards    

2006-2009: Research Grant, Department of Management, Ca’ Foscari University of Venice

2011: Best paper AIDEA 2011. Paper title: “Reattività dell’impresa ai rischi e nuovi servizi di Corporate Risk Management post crisi 2009”

2014: Research prize for the 3 best publications of the Department of Management, Ca' Foscari University of Venice, Paper title: Cipriani M., Gardenal G., Guarino A. (2013), Financial contagion in the laboratory: The cross-market rebalancing channel, in JOURNAL OF BANKING & FINANCE, vol. 37, pp. 4310-4326 (ISSN 0378-4266)

2014: Abilitazione Scientifica Nazionale (ASN), second round 2013, SSD 13/B4 Economia degli Intermediari finanziari e Finanza aziendale

Current academic roles and organizational activities

Member of Center for Experimental Research in Management and Economics (CERME), Ca’ Foscari University of Venice.

Member of Center for Risk, Sustainability and Performance Measures (Risk-lab), Department of Management, Ca’ Foscari University of Venice.

Member of the Internationalization Committee (Erasmus coordinator), Department of Management, Ca’ Foscari University of Venice.

Maurizio Massaro

Professor of Planning and Management Control Systems.

The course aims to introduce the topic of management accounting focusing first on the new needs developed by the business digitalization. The course aims to both developed analytical understanding of management control system, with a focus on cases of wrong design and provide a good understanding of different issues in the design of advanced strategically oriented management control systems. In addition, the course aims to incorporate explicitly management control into the larger framework of business management in which issues like business planning and Information technology are included. Additionally, the topic focuses on the need of better understanding how management and control systems can support the business digitalization.

more

Academic position

 

  • 2018 - present  - Associate Professor at Ca’ Foscari University of Venice, Italy
  • 2008-2018 - Aggregate Professor at Udine University, Udine, Italy

 

International Experience (2010-present)

  • The George Washington University, Washington, DC, USA (from 2017). Member of the Ph.D. Committee.
  • Sharif University of Technology, Tehran, Iran (from 2015). Lecturer at DBA Program, Lecturer at the Knowledge Management Forum.
  • Graduate School of Management, St Petersburg University, Russia (2016-2018). Invited Speaker.
  • Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong, China (2016 - 2017). Visiting Professor and Guest Lecturer e-learning.
  • Aoyama Gakuin University, Tokyo, Japan (2016). Guest Lecturer.
  • Macquarie University, Sydney, Australia (2014). Guest Lecturer.
  • Angelo State University, San Angelo, TX, USA (2013). Guest Lecturer.
  • Leicester University, Leicester, UK (2012 - 2013). Visiting Researcher.
  • Florida Gulf Coast University, Lutgert College of Business, Fort Myers, FL, USA (2010-2013). Visiting Professor.

 

Honors

 

  • 2018- present - Most Innovative Knowledge Enterprise (MIKE) Award Representative for Italy; International Member of Global MIKE
  • 2018 - Third as the best case study award at the conference "European Conference on Knowledge Management" - ECKM
  • 2016- present – International Member of the Most Admired Knowledge Enterprise (MAKE)/Most Innovative Knowledge Enterprise (MIKE) award for Iran and Iran MAKE/MIKE Secretariat.
  • 2016 – Emerald Literati Award Winner for Highly Commended Paper for the Journal of Knowledge Management.
  • 2014 – My book on Sustainable Development got the endorsement of ambassador Andrew Young who wrote the “to the reader” section and Prof. Hafiz Mirza Chief, Investment Issues Research Section, UNCTAD, who wrote the “foreword” section. The book was presented during a Vernissage held at UNO headquarters in Geneva (Switzerland).
  • 2013 – Third as the best conference proposal award at the conference “Strategy in Complex Settings”, organized by Strategic Management Society, Glasgow for the paper “Strategy map as visual artifact for strategy-making in complex settings”.
  • 2012 - Finalist as the best thematic paper at the Academy of International Business - South East USA, Fort Lauderdale.

 

 Keynote speeches

 

  • 2017 - Mini Track chair “KM in the public sector” for the International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management and Organizational Learning (ICICKM), Hong Kong– 7-8 December 2017.
  • 2017 – Mini Track chair “KM in the public sector” for the European Conference on Knowledge Management (ECKM), Barcelona – 7-8 September 2017.
  • 2017 – Mini Track chair “KM in the public sector” for the International Forum on Knowledge Asset Dynamics (IFKAD), St. Petersburg – 7-9 June 2017.
  • 2017 – Speaker at “Biennale Innovazione”. Title of the presentation: “Industry 4.0. A review of the state of the art, Venice– 23-24 June 2017.
  • 2016 – Keynote Speaker at Livigno Expo. Title of the presentation: “Knowledge Economy and Tourism. What’s next?”, Livigno.
  • 2016 – Mini Track chair “Managing Intellectual Capital for a New Deal in the Public Sector” for the International Research Society for Public Management (IRSPM), Hong Kong 13 - 15 April 2016.
  • 2016 – Organizer and Program Chair of the 8th European Conference on Intellectual Capital (ECIC), Venice 12-15 May 2016.
  • 2015 – Organizer and Conference Chair of the 16th European Conference on Knowledge Management (ECKM), Udine 1-3 September 2015.

Editorial committees

 

  • 2017 -present – Editor of the book “Research methodologies on Intellectual Capital” (temporary title), Routledge, expected to be published in 2019.
  • 2016 - present – Guest Editor of a Special Issue of the Journal of Knowledge Management, ranked as a “A” Journal by the ANVUR (Italian National Agency to Evaluate the Quality of Research).
  • 2016 - present – Associate Editor of the Electronic Journal of Knowledge Management, ranked as a “C” Journal by the ANVUR (Italian National Agency to Evaluate the Quality of Research).

Academic databases

 

Fabio Pittarello

Professor of Lab of Human Centered Design

The aim of the course is to provide the student with knowledge about the conceptual design of a user experience based on the use of interactive systems and a human-centered approach.
During the course the student will be guided to know the fundamental concepts which characterize the creation of the user experience and the basic methodologies for its design and evaluation.
The acquired knowledge will be used as a starting point to develop skills and skills in designing a user experience as part of new IT solutions.

more

Fabio Pittarello ha conseguito il Dottorato in Informatica presso il Consorzio Universitario Bologna-Padova-Venezia, con la tesi "Desktop 3D interfaces for Internet users: efficiency and usability issues". Dal 1999 al 2004 è stato titolare di un Assegno di ricerca presso il Dipartimento di Informatica dell'Università Ca' Foscari di Venezia. Dal 2004 è Ricercatore confermato presso il Dipartimento di Scienze Ambientali, Informatica e Statistica  della stessa Università, dove insegna web design e interazione uomo macchina per il corso di laurea in Informatica.

AREE DI RICERCA Nella propria attività di ricerca Fabio Pittarello si è dedicato a temi diversi, che hanno una radice comune nell'approfondimento di modelli, architetture e tecnologie che supportano la relazione tra l'uomo e l'ambiente in cui esso vive, inteso come insieme di luoghi ed oggetti reali, virtuali o una miscela delle due componenti.L'interesse va inquadrato nel percorso delle teorie e delle tecnologie informatiche degli ultimi due decenni, caratterizzate da una crescente pervasività per supportare l'uomo nelle diverse dimensioni del contesto ambientale, fornendo informazioni e servizi appropriati. Nell'ambito di questo interesse Fabio Pittarello si è dedicato alle seguenti aree principali di ricerca: - Interazione uomo-macchina - 3D Computer Graphics- Ipermedialità su web- Sistemi informativi geografici approfondendo in particolare i seguenti temi: - context-awareness, intesa come modellazione di un set esteso di parametri del contesto (locazione, profilo utente, pattern di interazione passati, altri parametri ambientali) per il loro utilizzo nell'ambito della costruzione di un'esperienza di accesso all'informazione personalizzata, nella quale il carico cognitivo venga ridotto ed il coinvolgimento dell'utente venga aumentato; - modelli, architetture e interfacce per la definizione di ambienti tridimensionali ricchi dal punto di vista informativo, nei quali l'informazione che descrive le geometrie venga associata a componenti multimediali avanzati, come stream video, o ad annotazioni basate su ontologie e/o folksonomie che permettano un'esplorazione ricca dal punto di vista cognitivo e l'implementazione di meccanismi efficaci per la ricerca dell'informazione; interazione in sistemi di realtà aumentata e realtà virtuale immersiva; - multimodalità, con particolare riferimento all'uso di artefatti uditivi (earcons) per migliorare il riconoscimento e supportare la navigazione dell'utente all'interno di ambienti tridimensionali; - tangibile interaction, sperimentando la progettazione e la verifica di interfacce alternative per l'informatica pervasiva, basate sull'uso di oggetti per permettere l'accesso all'informazione anche da parte di categorie di utenti che tradizionalmente non sono in grado di fruirne; - universalità dell'accesso all'informazione, con particolare riferimento all'accessibilità del web e di ambienti tridimensionali appartenenti alla cosiddetta mixed reality, a favore di utenti con gradi diversi di capacità e con tipologie diverse di dispositivi (inclusi i dispositivi mobili); - linguaggi, ambienti visuali e metafore per un accesso efficace a basi di dati tridimensionali e/o geolocalizzate da parte di utenti non esperti; - end-user-development, nell'ambito della progettazione di interfacce desktop-based e tablet-based per la creazione di contenuti e di esperienze interattive collegate al contesto da parte di utenti inesperti nel settore informatico; sperimentazione di queste interfacce nell'ambito didattico per vari livelli di scolarità (es. sperimentazione di interfacce tablet-based per la creazione di narrazioni context-aware da parte di bambini della Scuola Primaria); - digital humanities come intersezione tra le discipline informatiche e umanistiche, con particolare riferimento alla modellazione e allo sviluppo di strumenti a supporto dei beni culturali e dell'apprendimento. Nell'ambito della sua attività di ricerca ha pubblicato oltre 80 articoli nelle pagine di conferenze e riviste scientifiche di rilevanza internazionale.

PARTECIPAZIONE A COMITATI DI PROGRAMMA E ATTIVITA' DI REVISIONE ARTICOLI Membro del Comitato di Programma per le Conferenze: AVI, DMS, HCItaly, Interact, MIMIC. Revisore di Articoli per le Conferenze: CHI, ESOP, SEBD, UMSA, VL/HCC. Revisore di Articoli per i Journals: Journal of Visual Languages & Computing, Multimedia Tools and Applications, PsychNology Journal, Transactions in GIS.

AFFILIAZIONI Dal 1997 è affiliato all'Association of Computing Machinery e allo Special Interest Group on Computer Human Interaction (SIGCHI). DIDATTICA Ha svolto attività di insegnamento nei seguenti ambiti:- Corso di Laurea Triennale in Informatica dell'Università Ca' Foscari Venezia (corsi di Grafica Computazionale, Interazione Uomo Macchina, Sistemi Ipermediali, Web Design);- Corso di Laurea Magistrale  in Computer Science dell'Università Ca' Foscari Venezia (corso di Human Computer Interaction and Information Visualization);- Corso di Master in Digital Humanities dell'Università Ca' Foscari Venezia (corsi di 3D Modelling and Acquisition, User Experience Design and Evaluation, Web Publishing);- Diploma Accademico in Nuove Tecnologie per le Arti dell'Accademia di Belle Arti di Venezia (Elementi di Programmazione per il Web, Tecniche di Computer Grafica 2D, Tecniche di Modellazione 3D, Sistemi Interattivi);- Corso di Laurea in Disegno Industriale dell'Università IUAV (Web e Multimedia Design, Laboratorio di Informatica e Web Design, Modellazione Digitale per il Disegno Industriale).

SUPPORTO ALLA DIDATTICA Membro del Collegio Didattico del Corso di Laurea in Informatica e del Corso di Laurea Magistrale in Informatica/Computer Science dell'Università Ca' Foscari VeneziaMembro del Collegio Didattico del Master in Digital Humanities dell'Università Ca' Foscari VeneziaMembro del Collegio del Dottorato in Informatica dell'Università Ca' Foscari Venezia

COLLABORAZIONI CON ENTI E AZIENDE - ATTIVITA' DI TRASFERIMENTO TECNOLOGICO Ha collaborato con partner industriali ed enti pubblici e privati, come: l'Accademia di Belle Arti di Venezia, BMW Italia, La Biennale di Venezia, Palazzo Grassi, la Pinacoteca Giovanni e Marella Agnelli al Lingotto, la Regione Veneto e l'Università IUAV.

Lisa Crosato

Professor of Data Analytics

Data Analytics provide management with relevant, accurate and valid information to support decision making. The focus of the course will be on marketing research, considering a variety of practical and technical aspects related to business environment and to quantitative measurement applied in real contexts.

more

The curriculum enhancing courses scheduled for the second year are:

  • Create a Business Plan
  • Project Management
  • Social Media and Digital Marketing
  • Venture Capital

The professors of the curriculum enhancing courses are:

Silvia Mion

Create a Business Plan - 12 hours

The course will provide students with the skills and knowledge required to develop an effective business plan. It will be made of 7 interactive lectures and accompanied by a practical exercise.

The course will include lessons on how to understand audiences and how to develop the necessary documents in order to present a project/business plan (marketing matrix, communication and number package).

Syllabus

more

Senior Manager Open Innovation Projects

Strategy & Innovation Culture H-FARM

After the master’s degree in Marketing and Communication I took part of the founder team of Zooppa.com the first European startup on user generated advertising. I worked in the business development of the startup and coordinated the Italian site until 2018, when I started to manage the open innovation projects in H-FARM team. Now my aim is to help corporates working with startups in an efficient and productive way showing how the technology impacts on the human life and on the organizations’ structure.

Laura Rainati

Create a Business Plan - 12 hours

The course will provide students with the skills and knowledge required to develop an effective business plan. It will be made of 7 interactive lectures and accompanied by a practical exercise.

The course will include lessons on how to understand audiences and how to develop the necessary documents in order to present a project/business plan (marketing matrix, communication and number package).

Syllabus

more

Senior - Business Design & Strategy at H-FARM

Laura has a background in Communications and holds an MBA from the University of Kansas.

Skilled in Business Planning, Financial Modelling, Pricing Strategy, Business Transformation and Open Innovation with a MBA focused on International Business from The University of Kansas.

After a few years in management consulting, she moved to H-FARM in 2014 where she works with both startups and corporates from various industries.

Roberto Grifalconi

Project Management - 12 hours

During the course, students take part in lessons and workshops that provide them with an overview of the tools and methods available in order to manage a project efficiently. Students learn about Scrum, Kanban and Agile.

Syllabus

more

Agile Product Owner with decades of experience in this role, accumulated working in different realities (automotive, IoT, ticketing, retail, GDO) starting from the lean start-up that I created and helped to found and led. I worked on products and projects of all sizes, both strategic and exploratory with small and large customers, sometimes accompanying them from their very first stages.
The planning and the ability to work in teams, were the main theme of my professional experience based on my vision and communication skills, listening and synthesis, leadership, which led me to spontaneously adopt Agile methodologies.
It is natural for me to contribute to the company climate of trust. As a coach, I help teams (even those not dedicated to software) to unleash their potential for business development.

Andrea Ganzaroli 

Social Media and Digital Marketing - 12 hours

The course will provide students with the skills and knowledge to be able to reach a targeted audience with the right content, but also (and mostly) to design social media strategies to enable companies to get to know their targeted audience and convert it into brand advocates.

Syllabus

more

Andrea Ganzaroli graduated in Statistics at University of Padua. After a short working experience as research consultant in the private sector, he moved at the Rotterdam School of Management where he received his Ph.D in 2002. However, since 2000, he worked also at SDA Bocconi in the department of Management Information System. After few years of Post-Doc at IULM, he became, in 2005, assistant professor at the Department of Economics, Management and Quantitative Method at the University of Milan. In 2018, he became Associate Professor at the Department of Environmental Science and Policy at the same university. Since 2000, he has accumulated a significant teaching experience in the field of management. Since 2008, he teaches Social Media and Digital Marketing and, since 2017, Environmental Management. Furthermore, since 2015, he is coordinator of a successful post-Master course in Digital Media Management at University of Milan. He has also accumulated a significant experience in publishing on international journals, such as Tourism Management and Technological Forecasting and Social Change. His research interests are mainly in the fields of regional innovation, strategic collaboration and smart tourism.

Andrea Messuti

Venture Capital - 10 hours

The course will provide students with the knowledge of the legal aspects related to venture capital operations. During the course, students will learn about the main elements of an investment process and they will analyze the key clauses related to a venture capital transaction. Students will also learn about the main tools to boost human capital, the key company structures and will hear first-hand the experience of a venture capitalist.

Syllabus

more

L'Avvocato Andrea Messuti assiste regolarmente clienti nazionali e internazionali operanti in settori industriali tecnologici, con particolare riferimento a new mediainternetsoftwaree-commerce, servizi IT, e life science. Andrea ha maturato una significativa esperienza in operazioni di M&A e di investimento, nazionali e cross-border, in operazioni di finanza straordinaria (sia in capitale di rischio sia di debito) e assiste regolarmente società quotate e non su tematiche di diritto societario, di corporate governance, nonché negli aspetti regolatori connessi all’attività bancaria e finanziaria.

Andrea rappresenta noti fondi di venture capital e private equity attivi nei settori high-tech e life science sia in operazioni di fund formation sia nelle operazioni di investimento, in ogni stadio di maturazione della società. Inoltre, Andrea assiste regolarmente start-up tecnologiche e incubatori d’impresa in operazioni di fund raising, nonché nella creazione di joint-venture e nella loro espansione internazionale, con particolare riferimento a operazioni inbound e outbound con gli Stati Uniti d’America.

Andrea è membro dello Studio LCA dal 2005. Ha trascorso vari anni negli Stati Uniti d’America, dove ha lavorato nelle sedi di Boston e New York City di Sullivan & Worcester LLP.

Profilo Linkedin

Facts and figures

120
available places

1
unique Degree in Italy

3
years

51
hectares: campus area

2020
H-CAMPUS opening 

100+
companies and startups in the network

600+
applications