ICONOGRAPHY AND ICONOLOGY
- Academic year
- 2018/2019 Syllabus of previous years
- Official course title
- ICONOGRAFIA E ICONOLOGIA SP.
- Course code
- FM0101 (AF:275397 AR:159926)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- L-ART/02
- Period
- 2nd Semester
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
Ability to employ knowledge and understanding : good use of the main concepts and terms referring to iconography and iconology ; capacity to elaborate a personal and critical speech based on the tools provided by the teacher.
Capacity of judgment : students will be able to develop a critical and personal point of view on the different iconological theories.
Communicative skills : students will be able to discuss specific subjects, respecting Italian syntax and enjoying the dialogue with teacher and other students.
Understanding skills : students’ understanding skills will be stimulate by seminar approach and discussions with teacher, scholars and other students.
Pre-requirements
Contents
The second part will be dedicated to the Venetian Renaissance painting (Tintoretto) . Students, together with the class, will be required to take part actively in order to analyze and discuss the case study and bibliography.
Referral texts
Per la parte teorica :
- A. Warburg, La rinascita del paganesimo antico, Firenze 1966, in particolare l’introduzione e il saggio su Schifanoia;
- E. Panofsky, « Introduzione », in Studi di iconologia. I temi umanistici nell’arte del Rinascimento, Torino 1975, pp. 3-38 e E. Panofsky, « Introduzione. La storia dell’arte come disciplina umanistica », in Il Significato delle arti visive, Torino 1962 e 1996, pp. 3-28.
- M. A. Holly, Iconologia e iconografia : saggio sulla storia intellettuale, Milano, Jaca Book, 1993 (sta anche in L'Arte. Critica e Conservazione, Milano,Jaca Book, 1993, pp. 41-74).
- R. von Straten, Introduzione all’iconografia, Milano, Jaca Book, 2009, capp. 1-5, pp. 11-118.
- A. Pinotti, A. Somaini (a cura di), Teorie dell’immagine. Il dibattito contemporaneo, Roma, Raffaello Cortina Editore, Introduzione e capp. 1-4, pp. 9-154.
Per la parte monografica, quest’anno si analizzerà in particolare la produzione pittorica di Tintoretto:
- R. Krischel, Jacopo Robusti detto il Tintoretto. 1519-1594, Colonia, Könemann, 2000
- A. Gentili, Tintoretto. I temi religiosi, Art et dossier, allegato al n. 228 (dic. 2006)
Due saggi a scelta da concordare con la docente tra:
- E. M. Dal Pozzolo, « RIlevanze gestuali nell’opera del pittore : problemi di metodo e legittimità interpretative, in in L. Puppi, P. Rossi (a cura di), Jacopo Tintoretto nel quarto centenario della morte, Atti del convegno internazionale di studi, Venezia, 24-26 novembre 1994, Venezia 1996, pp. 145-154.
- E. Filippi, « Le donne di Tintoretto », ivi, pp. 163-171.
- B. Aikema, « La sala terrena della Scuola di San Rocco. Osservazioni sul significato della decorazione tintorettiana », ivi, pp. 185-190.
- A. Manno, « I vangeli di Tintoretto », ivi, pp. 207-211.
- R. Rugolo, « Il simbolismo dei grandi teleri custoditi nel presbiterio della Madonna dell’Orto », ivi, pp. 213-223.
- M. E. Massimi, « Jacopo Tintoretto e i confratelli della Scuola Grande di San Rocco. Strategie culturali e committenza artistica », in Venezia Cinquecento, 9/1995, pp. 5-108.
- A. Gentili, « San Marco nelle immagini del Cinquecento. Problemi di iconologia contestuale », in A. Niero (a cura di), San Marco: aspetti storici e agiografici, Atti del convegno internazionale di studi, Venezia, 26-29 aprile 1994, Venezia 1996, pp. 303-312.
- R. Krischel, « Tintoretto e la scultura veneziana », in Venezia Cinquecento, 12/1996, pp. 5-54
- B. Peria, « Tintoretto e l’Ultima Cena, in Venezia Cinquecento, 13/1997, pp. 79-140
- R. Krischel, Jacopo Tintoretto : Il Miracolo dello schiavo, Modena, Panini, 2006, 58 pp.
- M. Di Monte, « La morte bella. Il martirio nella pittura di Tiziano, Tintoretto e Veronese », in Venezia Cinquecento, 17/1999, pp. 91-179.
- V. Sapienza, « Miti, metafore e profezie. Le Storie di Maria di Jacopo Tintoretto nella sala terrena della Scuola Grande di San Rocco », in Venezia Cinquecento, 33/2007, pp. 49-140
- A. Gentili, « Vedere i miracoli. Politiche della guarigione in Tintoretto e Veronese », in La bilancia dell’arcangelo. Vedere i dettagli nella pittura veneziana del Cinquecento, Roma, Bulzoni, 2009, pp. 199-214.
- A. Gentili, « Tempi della narrazione e tempo dell’allegoria. Tintoretto alla Madonna dell’Orto, a San Cassiano, alla Scuola Grande di San Rocco », ivi, pp. 215-243.
- L. Pavanello, « ‘Una donna in piedi sta mirando’. Vedere diversamente nel dipinto di Tintoretto a Milano », in G. Cassegrain, A. Gentili, M. Hochmann, V. Sapienza, La giovinezza di TintorettoAtti del Convegno internazionale di Studi, Venezia, Fondazione Cini, 28-29 maggio 2015, Venezia 2017, pp. 115-132.
- V. Sapienza, « …à la femme n’est rien impossible. La principessa che cavalca il drago : donne visioni e riscatti dell’altro mondo », in G. Cassegrain, ivi, pp. 133-146.
Assessment methods
Teaching methods
Teaching language
Further information
Type of exam
2030 Agenda for Sustainable Development Goals
This subject deals with topics related to the macro-area "Human capital, health, education" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development