HISTORY OF MODERN ART CRITICISM - I

Academic year
2019/2020 Syllabus of previous years
Official course title
STORIA E CRITICA DELL'ARTE MODERNA I
Course code
EM3F17 (AF:318878 AR:168796)
Modality
On campus classes
ECTS credits
6 out of 12 of HISTORY OF MODERN ART CRITICISM
Degree level
Master's Degree Programme (DM270)
Educational sector code
L-ART/02
Period
3rd Term
Course year
1
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This course is one of the core educational activities of the Master's Degree in Economics and Management of Arts and Cultural Activities. The course aims to provide students with appropriate critical tools for a deep knowledge on Renaissance Venetian painting (XVIth century).
Knowledge and understanding : deep knwoledge of Venetian Renaissance painting (XVIth century), with a particular focus on contexts and religius debates.
Ability to employ knowledge and understanding : students will be able to master the main contents, concepts and terms of the course through an elaboration of personal and critical speech supporting by the tools provided by the teacher.
Capacity of judgment : students will be able to develop a critical approach on the different contents of the course.
Communicative skills : students will be able to discuss specific subjects, respecting Italian syntax and enjoying the dialogue with teacher and other students.
Understanding skills : students’ understanding skills will be stimulate by seminar approach and inclusive discussions animated by teacher, academic scholars and other students.
A general knowledge of the art history (Early Modern period) is recommended.
Renaissance Venetian painting : contexts, functions and knwoledge
This course is dedicated to the Renaissance Venetian painting (especially on XVIth century, Giorgione, Tiziano, Tintoretto, Veronese, but also Palma il Giovane and Leonardo Corona). Among the major topics of this course, It will investigate the historical and social context, the artistical training, the religious debate, the relationship between painting and sources and between artists and patrons.
Bibliography
- A. Gentili, Giorgione, Art dossier, n° 148 (settembre 1999)
- A. Gentili, Tiziano, Art dossier, n° 47 (giugno 1990)
- A. Gentili, Tiziano, Milano 2012, pp. 8-14 ; 54-83 ; 99-117 ; 166-201 ; 330-419.
- R. Krischel, Jacopo Robusti detto il Tintoretto. 1519-1594, Colonia 2000
- A. Gentili, Tintoretto. I temi religiosi, Art et dossier, allegato al n. 228 (dic. 2006)
- A. Gentili, M. Di Monte, Veronese nella chiesa di San Sebastiano, Venezia 2005
- A. Gentili, C. Terribile, M. Di Monte, G. Tagliaferro, Veronese. La pittura profana, Art Dossier, allegato al n. 209 (marzo 2005)
- B. Aikema, « Pictor religious » con AA.VV., « Opere » ; T. Dalla Costa, « Paolo Veronese e la bottega. Le botteghe dei Caliari », in B. Aikema, P. Marini (a cura di), Paolo Veronese. L’illusione della realtà, cat., Verona, 5 luglio-5 ott. 2014, Milano 2014, pp. 240-301, 314-326.
Lettura consigliata :
- M. Hochmann, Peintres et commanditaires à Venise 1540-1628, Roma 1992

Due saggi a scelta su due differenti artisti o temi:
- M. E. Massimi, « Jacopo Tintoretto e i confratelli della Scuola Grande di San Rocco. Strategie culturali e committenza artistica », in Venezia Cinquecento, 9/1995, pp. 5-108.
- B. Peria, « Tintoretto e l’Ultima Cena, in Venezia Cinquecento, 13/1997, pp. 79-140
- M. Di Monte, « Immagini, devozione e pubblico. Sul problema dell’interpretazione della pittura religiosa del Cinquenceto », in Venezia Cinquecento, 16/1998, pp. 5-51
- F. Mozzetti, « Educare per immagini : gesti di carità e attivismo caritatevole », in ivi, pp. 53-80.
- G. Sarti, « ‘Figurar nell’immaginazione’ : la cappella del Sacramento e il ciclo cristologico », in ivi, pp. 81-103
- B. Peria, « Ancora sull’iconografia dell’Ultima cena, tra i Santacroce e Palma il Giovane », in ivi, pp. 147-173.
- M. Di Monte, « La morte bella. Il martirio nella pittura di Tiziano, Tintoretto e Veronese », in Venezia Cinquecento, 17/1999, pp. 91-179.
- M. Di Monte, « Problemi di iconologia. Specialmente veronesiani », in Venezia Cinquecento, 29/2005, pp. 5-39.
- G. Tagliaferro, « Le forme della Vergine : la personificazione di Venezia nel processo creativo di Paolo Veronese », in Venezia Cinquecento, 30/2005, pp. 5-158.
- R. Krischel, Jacopo Tintoretto : Il Miracolo dello schiavo, Modena, Panini, 2006, 58 pp.
- V. Sapienza, « Miti, metafore e profezie. Le Storie di Maria di Jacopo Tintoretto nella sala terrena della Scuola Grande di San Rocco », in Venezia Cinquecento, 33/2007, pp. 49-140
- J. Koering, « Titien sculpteur ? », in Venezia Cinquecento, 36/2008, pp. 177-196.
- G. Cassegrain, « Vers la mort (et au-delà) », in V. Delieuvin, J. Habert (a cura di), Titien, Tintoret, Véronèse. Rivalités à Venise, cat. Paris, Musée du Louvre, 17 sett. 2009 -4 genn. 2010, Paris 2009, pp. 393-407.
- D. Bodart, « Le reflet et l’éclat. Jeux de l’envers dans la peinture vénitienne du XVIe siècle », in ivi, pp. 216-259.
- A. Gentili, « Vedere i miracoli. Politiche della guarigione in Tintoretto e Veronese », in La bilancia dell’arcangelo. Vedere i dettagli nella pittura veneziana del Cinquecento, Roma, Bulzoni, 2009, pp. 199-214.
- A. Gentili, « Tempi della narrazione e tempo dell’allegoria. Tintoretto alla Madonna dell’Orto, a San Cassiano, alla Scuola Grande di San Rocco », in La bilancia dell’arcangelo. Vedere i dettagli nella pittura veneziana del Cinquecento, Roma, Bulzoni, 2009, pp. 215-243.
- J. Koering, « Titien l’iconophage », in Venezia Cinquecento, 41/2011, pp. 5-37
- M. Di Monte, « Le immagini in dettaglio. La pittura vista alla giusta distanza », in Venezia Cinquecento, 44/2012, pp. 113-162.
- F. Trentini, « Di fronte a Saturno. Paolo Veronese e la cultura figurativa europea tra ebraismo e cristianesimo », in Venezia Cinquecento, 45/2013, pp. 57-138.
The oral exam will focus on the course and bibliography contents but also on a straight personal experience of works of art in Venice.
The course provides lectures with ppt, visits to museums, churches and exhibitions and and seminars to increase some specific subjects.
Italian
The attendance at this course is strongly recommended. Students who could not participate have to plan the exam's program together with the professor.
oral

This subject deals with topics related to the macro-area "Human capital, health, education" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development

Definitive programme.
Last update of the programme: 04/02/2020