SOCIOLOGICAL THEORIES - II

Academic year
2020/2021 Syllabus of previous years
Official course title
TEORIE SOCIOLOGICHE II
Course code
FT0517 (AF:332274 AR:177866)
Modality
On campus classes
ECTS credits
6 out of 12 of SOCIOLOGICAL THEORIES
Degree level
Bachelor's Degree Programme
Educational sector code
SPS/07
Period
4th Term
Course year
1
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The course will provide concepts and sociological tools to understand and analyze racism. Objectives: provide basic knowledge of social roots of racism; provide in-depth knowledge of the dimensions, shapes and effects of contemporary racism; provide the student with basic skills and abilities to apply in studies and social work.
At the end of the course the student:
- has knowledge of the main conceptual tools necessary for studying racism, provided by most recent and advanced studies;
- has a general framework of racism in Europe and social, political and cultural processes related to it;
- is able to formulate the contents of the course, to use properly the current terminology in the field of racism, to argue in public debate on racism, provide examples to support or refute a hypothesis of analysis;
- is able to collect information, provide analysis and interpretations by applying acquired knowledge, providing relevant examples, built autonomously;
- is able to communicate and interact with different audiences.
There are not pre-requirements.
Race between invention and reality.
The social and historical roots of racism. Racism as a social relationship of exploitation and domination. Racism as a factor of production and reproduction of inequalities.
Characters of racial doctrine. Racism as an ideology for legitimizing exploitation and inequalities.
Doctrinal racism, institutional racism, popular racism.
Processes of racialisation and construction of the "other" as a race. The example of human zoos.
Old and new racisms. Biological racism and cultural racism; the rise of institutional racism; forms of contemporary racism; hate speech and online racism.

Testo di base per tutti: Basso P., Razze schiave e razze signore, Franco Angeli, 2000.


I frequentanti aggiungono un libro a scelta tra i seguenti, i non frequentanti ne aggiungono due:

-Sulle origini del pensiero razzista:
Collotti Pischel E., Considerazioni su colonialismo e razzismo, Università di Milano, 1995 (chiedere copia al docente).
Gliozzi G., Le teorie della razza nell’età moderna, Loescher, 1995.

-Su razzismo e colonialismo:
Stannard D., Olocausto americano, Bollati Boringhieri, 2001.
Fanon F., I dannati della terra (1961), Einaudi, 2007.
Fanon F., Il negro e l’altro, Il Saggiatore, 1965.
Fanon F., Pelle nera, maschere bianche (1952), ETS, 2015.

-Sulle nuove forme di razzismo oggi:
Basso P. (cur.), Razzismo di stato. Stati Uniti, Europa, Italia, FrancoAngeli, 2010.
Farris S., Femonazionalismo. Il razzismo nel nome delle donne, Ed. Alegre, 2019.
Ferrini C. – Paris O., I discorsi dell’odio. Razzismo e retoriche xenofobe sui social network, Carocci, 2019.
Perocco F., Razzismo al lavoro, Franco Angeli, 2011.
Tabet P., La pelle giusta, Einaudi, 1997.
Valeri M., Afrofobia, Ed. Fefé, 2019.

-Autori classici del pensiero razzista:
de Gobineau A., Saggio sulla diseguaglianza delle razze umane (1855), Rizzoli, 1997 oppure Ed. AR, 2016: solo il primo capitolo.
Evola J., Sintesi di dottrina della razza (1941), edizioni varie.

-Autori recenti del pensiero razzista:
de Benoist A., Visto da destra, Akropolis, 1981.

-Sulla confutazione delle teorie razziali:
Aa.Vv., Razza, scienza e società, Newton Compton, 1979.
Gould S.J., Intelligenza e pregiudizio. Contro i fondamenti scientifici del razzismo, Il Saggiatore, 1998.
Lévi-Strauss C., Razza, storia e altri studi di antropologia, Einaudi, 1972.

Letture facoltative di approfondimento.

-Sulle origini del pensiero razzista:
Burgio A., L’invenzione delle razze. Studi su razzismo e revisionismo storico, Manifestolibri, 1999.
Montagu M., La razza. Analisi di un mito, Einaudi, 1966.
Mosse G., Il razzismo in Europa dalle origini all’olocausto, Laterza, 1980.

-Autori classici del pensiero razzista:
Bairati P. (cur.), I profeti dell’impero americano, Einaudi, 1975. Volume in cui il curatore presenta il pensiero di autori statunitensi.
Ford H., L’ebreo internazionale. Un problema del mondo (1920), Ed. AR 2015.
Giove N., Le razze in provetta. Georges Vacher de Lapouge e l’antropologia sociale razzista, Il Poligrafo, 2001. Volume in cui l’autrice presenta il pensiero di de Lapouge.
Hitler A., La mia battaglia (1925), edizioni varie.

-Autori recenti del pensiero razzista:
Goldhagen D., I volonterosi carnefici di Hitler: i tedeschi comuni e l’olocausto, Mondadori, 1997.
Herrnstein J. – Murray C., The Bell Curve. Intelligence and Class Structure in American Life, The Free Press, 1994.

-Sul razzismo italiano:
Burgio A. (cur.), Nel nome della razza. Il razzismo nella storia d’Italia 1870-1945, il Mulino, 1999.
Centro Furio Jesi, La menzogna della razza. Documenti e immagini del razzismo e dell’antisemitismo fascista, Grafis, 1994.
Paris O., Il discorso scientifico e la costruzione dell’«altro». Il razzismo biologico di Lidio Cipriani, Pacini Ed., 2017.

-Sul razzismo:
Bethencourt F., Razzismi. Dalle crociate al XX secolo, il Mulino, 2017.
Fredrickson G., Breve storia del razzismo. Teorie e pratiche della discriminazione razziale dal Medioevo ad oggi, Donzelli, 2016.
Guillamin C., Racism, Sexism, Power and Ideology, Routledge, 1995.
Siebert R., Il razzismo. Il riconoscimento negato, Carocci, 2003.



The evaluation will be based on a written exam. Three groups of tracks are provided and students develop a track for each group. Points assigned for each track: from 0 to 4.
Lectures and seminars with discussion; case-study.
Italian
Accessibility, Disability and Inclusion
Ca' Foscari abides by Italian Law (Law 17/1999; Law 170/2010) regarding support services and accommodation available to students with disabilities. This includes students with mobility, visual, hearing and other disabilities (Law 17/1999), and specific learning impairments (Law 170/2010). If you have a disability or impairment that requires accommodations (i.e., alternate testing, readers, note takers or interpreters) please contact the Disability and Accessibility Offices in Student Services: disabilita@unive.it.
written

This subject deals with topics related to the macro-area "Poverty and inequalities" and contributes to the achievement of one or more goals of U. N. Agenda for Sustainable Development

Definitive programme.
Last update of the programme: 09/03/2021