THEORIES AND ANALYSIS OF SOCIAL INEQUALITIES
- Academic year
- 2025/2026 Syllabus of previous years
- Official course title
- TEORIE E ANALISI DELLE DISEGUAGLIANZE
- Course code
- FM0519 (AF:577951 AR:325402)
- Teaching language
- Italian
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Academic Discipline
- SPS/07
- Period
- 1st Term
- Course year
- 1
- Moodle
- Go to Moodle page
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
- has knowledge of the theoretical framework and concepts necessary for the study and analysis of inequalities;
- has a general framework of inequalities in the Western world, of main generative causes and their main forms (taken in time and space);
- is able to clearly formulate the content of the course, to use properly the current terminology in the field of inequalities, to argue in support of the principal theoretical hypotheses, to give examples in order to support or refute a hypothesis of analysis;
- is able to collect information, provide analysis and interpretations by applying acquired knowledge, providing relevant examples built autonomously;
- is able to communicate and interact with different audiences.
Pre-requirements
Contents
Global inequalities, international inequalities and internal inequalities: causes, dimensions, trasnformations.
Forms of inequalities: work, housing, race, health, education, gender, generations, environnement.
Ideology and inequalities.
Inequalities and social citizenship.
Referral texts
Su globalizzazione neoliberista e disuguaglianze:
- Gallino L., La lotta di classe dopo la lotta di classe, Laterza.
Su globalizzazione e disuguaglianza di nazionalità legata all'immigrazione:
- Perocco F., Trasformazioni globali e nuove disuguaglianze. Il caso italiano, F. Angeli.
Su trasformazioni del lavoro e disuguaglianza lavorativa:
- Antunes R., Il privilegio della servitù. Il nuovo proletariato dei servizi nell'era digitale, Punto Rosso, esclusa parte 4.
- Antunes R. – Basso P. – Perocco F., Il lavoro digitale, PM, solo i saggi in italiano, scaricabile qui http://www.socioscapes.org/index.php/sc/issue/view/2/1
- Filandri M., Lavorare non basta, Laterza.
- Aa.Vv., Digital Platform Labour and (New) Inequalities, “Inequalities. Journal of Critical Inequality Studies” 2 ,2025, scaricabile qui https://edizionicafoscari.unive.it/en/edizioni4/riviste/inequalities/2025/2/
Su polarizzazione sociale e impoverimento:
- Aa.Vv., The Globalisation of Social Polarisation Within Nations, “Inequalities. Journal of Critical Inequality Studies” 1 ,2024, scaricabile qui https://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni4/riviste/inequalities/2024/1/
- Case A. – Deaton A., Morti per disperazione e il futuro del capitalismo, Il Mulino.
Sulle disuguaglianze economiche nel mondo nel XX secolo:
- Alacevich M. – Soci A., Breve storia della disuguaglianza, Laterza.
Sul ruolo del diritto nella produzione di disuguaglianze:
- Pintor K., Il codice del capitale. Come il diritto crea ricchezza e disuguaglianza, Luiss University Press.
Sulla psicologia della disuguaglianza:
- Volpato C., Le radici psicologiche della disuguaglianza, Laterza.
Sulle disuguaglianze di salute:
- Sarti S. - Terraneo M., Studiare la salute, Carocci.
- Marmot M., La salute disuguale, Il Pensiero scientifico, esclusi i capitoli 7-8-9-10-11.
- Terraneo M., La alute negata, F. Angeli.
Sulle disuguaglianze abitative:
- Filandri M., Proprietari a tutti i costi. La disuguaglianza abitativa in Italia, Carocci.
Sulle disuguaglianze territoriali:
-Perocco F., Pirina G.,. Le disuguaglianze territoriali in Italia. ECF.
Sulle disuguaglianze ambientali:
- Davis M., Olocausti tardovittoriani. El Niño, le carestie e la nascita del Terzo Mondo, Feltrinelli.
- Rosignoli F., Giustizia ambientale. Come sono nate e cosa sono le disuguaglianze ambientali, Castelvecchi.
- Zamperini A., Menegatto M., Cattive acque. Contaminazione ambientale e comunità violate, UP Press, scaricabile qui https://www.padovauniversitypress.it/system/files/download-count/attachments/2023-09/9788869382437.pdf
Assessment methods
L'apprendimento viene verificato attraverso un componimento/compito scritto, che prevede la risposta a tre domande con risposta aperta.
Frequentanti: la prima domanda (12 punti) contiene una traccia sugli argomenti delle lezioni.. La seconda domanda (9 punti) contiene una traccia sul primo libro a scelta. La terza domanda (9 punti) contiene una traccia sul secondo libro a scelta.
Non frequentanti: La prima domanda (10 punti) contiene una traccia sul primo libro a scelta. La seconda domanda (10 punti) contiene una traccia sul secondo libro a scelta. La terza domanda (10 punti) contiene una traccia sul terzo libro a scelta.
Time available for writing the assignment: 3 hours.
During lessons and in moodle, further information on the exam is provided. For further information on the exam, please contact the professor.
Type of exam
Grading scale
B, grades between 23-26: fair knowledge and understanding applied to the program; fair ability to collect and/or interpret data, formulating autonomous judgments; fair communication skills, especially in relation to the use of the specific language of the course.
C, grades between 27-30: good or excellent knowledge and understanding skills applied to the program; good or excellent ability to collect and/or interpret data, formulating independent judgments; fully appropriate communication skills, especially in relation to the use of the specific language of the course.
D, laude: it is awarded in the presence of knowledge and understanding applied to the program, excellent judgment and communication skills.
Teaching methods
Further information
Ca' Foscari abides by Italian Law (Law 17/1999; Law 170/2010) regarding support services and accommodation available to students with disabilities. This includes students with mobility, visual, hearing and other disabilities (Law 17/1999), and specific learning impairments (Law 170/2010). If you have a disability or impairment that requires accommodations (i.e., alternate testing, readers, note takers or interpreters) please contact the Disability and Accessibility Offices in Student Services: disabilita@unive.it.