THEORIES AND ANALYSIS OF SOCIAL INEQUALITIES

Academic year
2025/2026 Syllabus of previous years
Official course title
TEORIE E ANALISI DELLE DISEGUAGLIANZE
Course code
FM0519 (AF:579034 AR:325402)
Teaching language
Italian
Modality
On campus classes
ECTS credits
6
Degree level
Master's Degree Programme (DM270)
Academic Discipline
SPS/07
Period
1st Term
Course year
1
Moodle
Go to Moodle page
The course introduces the study of social inequalities in the contemporary world aiming to achieve the following objectives: present the main theories and the main analytical tools concerning inequalities; provide in-depth knowledge of the causes, dimensions and forms of inequalities, with particular attention to the European and Italian context; give student skills and abilities to apply in studies and social work.
At the end of the course the student:
- has knowledge of the theoretical framework and concepts necessary for the study and analysis of inequalities;
- has a general framework of inequalities in the Western world, of main generative causes and their main forms (taken in time and space);
- is able to clearly formulate the content of the course, to use properly the current terminology in the field of inequalities, to argue in support of the principal theoretical hypotheses, to give examples in order to support or refute a hypothesis of analysis;
- is able to collect information, provide analysis and interpretations by applying acquired knowledge, providing relevant examples built autonomously;
- is able to communicate and interact with different audiences.
There are not pre-requirements.
Sociological theory and inequalities.
Global inequalities, international inequalities and internal inequalities: causes, dimensions, trasnformations.
Forms of inequalities: work, housing, race, health, education, gender, generations, environnement.
Ideology and inequalities.
Inequalities and social citizenship.


esti a scelta tra i seguenti: sulla scelta leggere attentamente la sezione “Modalità di verifica dell'apprendimento”.

Su globalizzazione neoliberista e disuguaglianze:
- Gallino L., La lotta di classe dopo la lotta di classe, Laterza.

Su globalizzazione e disuguaglianza di nazionalità legata all'immigrazione:
- Perocco F., Trasformazioni globali e nuove disuguaglianze. Il caso italiano, F. Angeli.

Su trasformazioni del lavoro e disuguaglianza lavorativa:
- Antunes R., Il privilegio della servitù. Il nuovo proletariato dei servizi nell'era digitale, Punto Rosso, esclusa parte 4.
- Antunes R. – Basso P. – Perocco F., Il lavoro digitale, PM, solo i saggi in italiano, scaricabile qui http://www.socioscapes.org/index.php/sc/issue/view/2/1
- Filandri M., Lavorare non basta, Laterza.
- Aa.Vv., Digital Platform Labour and (New) Inequalities, “Inequalities. Journal of Critical Inequality Studies” 2 ,2025, scaricabile qui https://edizionicafoscari.unive.it/en/edizioni4/riviste/inequalities/2025/2/

Su polarizzazione sociale e impoverimento:
- Aa.Vv., The Globalisation of Social Polarisation Within Nations, “Inequalities. Journal of Critical Inequality Studies” 1 ,2024, scaricabile qui https://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni4/riviste/inequalities/2024/1/
- Case A. – Deaton A., Morti per disperazione e il futuro del capitalismo, Il Mulino.

Sulle disuguaglianze economiche nel mondo nel XX secolo:
- Alacevich M. – Soci A., Breve storia della disuguaglianza, Laterza.

Sul ruolo del diritto nella produzione di disuguaglianze:
- Pintor K., Il codice del capitale. Come il diritto crea ricchezza e disuguaglianza, Luiss University Press.

Sulla psicologia della disuguaglianza:
- Volpato C., Le radici psicologiche della disuguaglianza, Laterza.

Sulle disuguaglianze di salute:
- Sarti S. - Terraneo M., Studiare la salute, Carocci.
- Marmot M., La salute disuguale, Il Pensiero scientifico, esclusi i capitoli 7-8-9-10-11.
- Terraneo M., La alute negata, F. Angeli.

Sulle disuguaglianze abitative:
- Filandri M., Proprietari a tutti i costi. La disuguaglianza abitativa in Italia, Carocci.

Sulle disuguaglianze territoriali:
-Perocco F., Pirina G.,. Le disuguaglianze territoriali in Italia. ECF.

Sulle disuguaglianze ambientali:
- Davis M., Olocausti tardovittoriani. El Niño, le carestie e la nascita del Terzo Mondo, Feltrinelli.
- Rosignoli F., Giustizia ambientale. Come sono nate e cosa sono le disuguaglianze ambientali, Castelvecchi.
- Zamperini A., Menegatto M., Cattive acque. Contaminazione ambientale e comunità violate, UP Press, scaricabile qui https://www.padovauniversitypress.it/system/files/download-count/attachments/2023-09/9788869382437.pdf


Esame scritto. L'esame punta a verificare le conoscenze e la comprensione dei concetti e dei contenuti fondamentali del corso, la capacità di applicare conoscenze e comprensione, la capacità di fare connessioni e collegamenti, la capacità di rielaborare in modo personale.
L'apprendimento viene verificato attraverso un componimento/compito scritto, che prevede la risposta a tre domande con risposta aperta.
Frequentanti: la prima domanda (12 punti) contiene una traccia sugli argomenti delle lezioni.. La seconda domanda (9 punti) contiene una traccia sul primo libro a scelta. La terza domanda (9 punti) contiene una traccia sul secondo libro a scelta.
Non frequentanti: La prima domanda (10 punti) contiene una traccia sul primo libro a scelta. La seconda domanda (10 punti) contiene una traccia sul secondo libro a scelta. La terza domanda (10 punti) contiene una traccia sul terzo libro a scelta.
Time available for writing the assignment: 3 hours.
During lessons and in moodle, further information on the exam is provided. For further information on the exam, please contact the professor.

written
A, grades between 18-22: sufficient knowledge and understanding skills applied to the program; limited ability to collect and/or interpret data, formulating autonomous judgments; sufficient communication skills, especially in relation to the use of the specific language of the course.
B, grades between 23-26: fair knowledge and understanding applied to the program; fair ability to collect and/or interpret data, formulating autonomous judgments; fair communication skills, especially in relation to the use of the specific language of the course.
C, grades between 27-30: good or excellent knowledge and understanding skills applied to the program; good or excellent ability to collect and/or interpret data, formulating independent judgments; fully appropriate communication skills, especially in relation to the use of the specific language of the course.
D, laude: it is awarded in the presence of knowledge and understanding applied to the program, excellent judgment and communication skills.
Lectures and seminars with discussion; case-studies.
Accessibility, Disability and Inclusion
Ca' Foscari abides by Italian Law (Law 17/1999; Law 170/2010) regarding support services and accommodation available to students with disabilities. This includes students with mobility, visual, hearing and other disabilities (Law 17/1999), and specific learning impairments (Law 170/2010). If you have a disability or impairment that requires accommodations (i.e., alternate testing, readers, note takers or interpreters) please contact the Disability and Accessibility Offices in Student Services: disabilita@unive.it.
Definitive programme.
Last update of the programme: 01/09/2025