DIGITAL LIBRARIANSHIP
- Academic year
- 2018/2019 Syllabus of previous years
- Official course title
- BIBLIOTECONOMIA DIGITALE SP.
- Course code
- FM0029 (AF:273208 AR:158240)
- Modality
- On campus classes
- ECTS credits
- 6
- Degree level
- Master's Degree Programme (DM270)
- Educational sector code
- M-STO/08
- Period
- 1st Semester
- Where
- VENEZIA
Contribution of the course to the overall degree programme goals
Expected learning outcomes
Pre-requirements
Contents
Referral texts
TEMPORARY BIBLIOGRAPHY:
--- Bibliografia per i frequentanti:
Mazzocchi, Juliana. Blog di biblioteca: una moda difficile da seguire?, "Biblioteche oggi", 28 (2010), n. 4, p. 20-28.
Metitieri, Fabio. Il grande inganno del Web 2.0, Laterza, 2009.
Morriello, Rossana. Web 2.0: la rivoluzione siamo noi, "Biblioteche Oggi", 28 (2010), n. 3, p. 9-30.
Ridi, Riccardo. La biblioteca come ipertesto: verso l'integrazione dei servizi e dei documenti, Milano, Editrice Bibliografica, 2007. Solo p. 255-273.
Ridi, Riccardo. Biblioteche & formazione online, Ca' Foscari, 2009, http://virgo.unive.it/ridi/wplis07.pdf . Solo i capitoli da 4 a 7 (p. 11-23).
Riccardo Ridi. Deontologia professionale, Roma, Associazione Italiana Biblioteche, 2015.
Ridi, Riccardo. Mezzi, fini, alfabeti. Vecchie e nuove filosofie della biblioteca, in: I nuovi alfabeti della biblioteca, atti del convegno tenutosi a Milano il 15 e 16 marzo 2012, e-book a cura di Massimo Belotti, Editrice Bibliografica, 2013, p. 28-53, disponibile anche in E-LIS a http://eprints.rclis.org/19165/ .
Ridi, Riccardo. La responsabilità sociale delle biblioteche. Una connessione a doppio taglio, "Biblioteche oggi", XXXII (2014), n. 3, p. 26-41.
--- Bibliografia supplementare per i non-frequentanti, che quindi dovranno studiare tutti i testi del precedente elenco e in aggiunta anche i seguenti:
Freda, Vincenzo. La tecnologia "2.0" in biblioteca: operazione di marketing o innovazione di servizi?, 2010.
Galluzzi, Anna. Il reference che verrà, "Bollettino AIB", 44 (2004), n. 2, p. 183-195.
Lankes, R. David, L'atlante della biblioteconomia moderna, edizione italiana a cura di Anna Maria Tammaro e Elena Corradini, Milano, Editrice Bibliografica, 2014. Solo dall'inizio fino a p. 79.
Assessment methods
Teaching methods
Teaching language
Further information
available at http://virgo.unive.it/ridi
Accessibility, Disability and Inclusion
Accommodation and support services for students with disabilities and students with specific learning impairments
Ca’ Foscari abides by Italian Law (Law 17/1999; Law 170/2010) regarding support
services and accommodation available to students with disabilities. This includes students with
mobility, visual, hearing and other disabilities (Law 17/1999), and specific learning impairments (Law 170/2010). If you have a disability or impairment that requires accommodations (i.e., alternate testing, readers, note takers or interpreters) please contact the Disability and Accessibility Offices in Student Services: disabilita@unive.it.