VESCOVI Tiziano

Position Full Professor
Telephone 041 234 8741
E-mail vescovi@unive.it
imalab@unive.it - Laboratorio International Management to Asia
tutor.masterluxury@unive.it - Master in Luxury, Customer Advisor
Fax 041 234 8701
Scientific sector (SSD) ECONOMIA E GESTIONE DELLE IMPRESE [SECS-P/08]
Website www.unive.it/persone/vescovi (personal record)
Office Department of Management
Website: https://www.unive.it/dep.management
Where: San Giobbe
Research Institute Research Institute for International Studies

Occupazione attuale - 2019

Professore Ordinario di Economia e Gestione delle Imprese; docente nei corsi di Cross-Cultural Marketing (inglese), Brand management (inglese), Marketing (inglese), International Marketing to China (inglese), Dipartimento di Management, Università Ca' Foscari, Venezia.

Membro del Senato Accademico

Co-Direttore del Laboratorio di Ricerca International Management to Asia, IMA Lab.

Coordinatore del Master in Luxury Client Advisor and Retail Excellence, LVMH-Ca' Foscari

Responsabile scientifico della Scuola Librai Italiani.  

Membro del comitato di redazione della rivista Micro & Macro Marketing, ed. Il Mulino.

Membro del comitato scientifico della rivista Sinergie, Italian Journal of Management

 

Precedenti Incarichi accademici

2016-2017 Direttore della Scuola di Studi sull'Asia e Gestione Aziendale

2015-2017 Membro del Comitato Direttivo della Società Italiana di Management, SIMA, delega all'internazionalizzazione.

2006-2017 Direttore del corso Master in Sports Marketing and Communication, Euroleague Basketball - Ca' Foscari.

2007-2009 Coordinatore del corso di laurea Magistrale in Marketing e Comunicazione

2009-2011 Vice preside della facoltà di Economia.

2006-2011 Direttore Scientifico del Master in Marketing e Comunicazione Internazionale, UPA-Ca' Foscari.

 

Curriculum Studii

  • 1987 l'ITP Certificate (International Teachers Programme) delle International Schools of Business Management, presso l'università HEC (Haute Études Commerciales) di Jouy-en-Josas, Parigi.
  • 1981 Laurea in Economia Aziendale, presso l'Università Ca' Foscari di Venezia.
  • 1975 maturità scientifica presso il Liceo Scientifico Statale "P. Lioy" di Vicenza.

Altre attività accademiche e principali attività di formazione

  • dal 2015 responsabile del corso di marketing nell'EMBA SIEMENS dell'Università di Norimberga.
  • dal 2014 responsabile del corso di luxury marketing presso Ca' Foscari dell'University of Strathclyde, Glasgow.
  • dal 2009 al 2014 Consigliere di Amministrazione della Fondazione Studi Universitari di Vicenza.
  • Dal 2010 al 2015 è responsabile del comitato organizzativo per le edizioni italiane (biennali) e membro permanente dell'International Congress Marketing Trends - ESCP Europe Parigi, Università Ca' Foscari Venezia.
  • Dal 2010 al 2015 Italian Editor della rivista internazionale Journal of Marketing Trends, Parigi.
  • Dal 2005 è responsabile scientifico dell'Area Marketing del Master in Strategie per il Business dello Sport dell'Università Ca' Foscari Venezia.
  • Dal 1987 al 2006 è docente di Marketing nel corso Master in Gestione Integrata della Fondazione CUOA, di Altavilla Vicentina.
  • Dal 1989 al 2007 è docente di Marketing nel corso Master in Comunicazione d'Azienda UPA- Ca' Foscari di Venezia, dal 2008 al 2011 ne è Direttore. Dal 1989 al 1995 ha coperto l'incarico di tutor didattico presso lo stesso corso Master.
  • Dal 1992 al 2006 è docente di Marketing e Comunicazione d'Azienda nel corso MIB - Master in International Business - dell'Università di Trieste.
  • Dal 2001 al 2006 è docente di Marketing e Comunicazione d'Azienda nel corso Master in Marketing Management dell'Università di Parma
  • Dal 1995 al 2000 è responsabile della specializzazione in Marketing del Master in Gestione Integrata d'Impresa, Fondazione CUOA, Altavilla Vicentina (VI).
  • dall'a.a. 1997-98 all'a.a. 1999-00 è Professore Supplente di Economia e Gestione delle Imprese Commerciali II, Università Ca' Foscari, Venezia.
  • Nell'a.a. 1998-99 è Professore Incaricato di Strategic Marketing in the WWW, Venice International University.
  • dall'a.a. 1995-96 all'a.a. 1999-00 è Professore Supplente di Tecnica Industriale e Commerciale, Corso di laurea in Economia e Commercio, Università Ca' Foscari, Venezia.
  • Dal 1995 al 1997 è stato Responsabile Area Marketing CUOA (Consorzio Universitario per gli studi di Organizzazione Aziendale), Altavilla Vicentina (VI).
  • Dal luglio 1995 al maggio 2000 è ricercatore confermato (area Economia e Gestione delle Imprese) presso il Dipartimento di Economia e Direzione Aziendale dell'Università Ca' Foscari di Venezia.
  • Nel 1993 è docente di Marketing per i Servizi pubblici, nel corso post-laurea in Comunicazione Pubblica dell'Università di Trento - Centro per l'Educazione Permanente.
  • Dal 1992 è docente di marketing presso la Scuola Librai UEM, Milano.
  • Dal 1992 al 1997 è docente di Marketing nel corso MBA - Master in Business Administration presso la LUISS, Libera Università Internazionale degli Studi Sociali "Guido Carli" di Roma.
  • Dal novembre 1991 al 1994 è ricercatore di ruolo (area Economia e Gestione delle Imprese) presso il Dipartimento di Economia e Direzione Aziendale dell'Università Ca' Foscari di Venezia.
  • Dal 1990 al 1996 è docente di Marketing nel Corso di Perfezionamento in Commercio Internazionale presso L'Università di Padova, Facoltà di Scienze Politiche, Dipartimento di Studi Internazionali.
  • Dal 1987 al 1995 è docente di Marketing Strategico nel Corso di perfezionamento per Giuristi d'Impresa presso l'Università di Bologna, Scuola di Specializzazione in Diritto Amministrativo e Scienza dell'Amministrazione.
  • Dal 1985 al 1990 è Cultore della Materia presso il Dipartimento di Economia e Direzione Aziendale dell'Università Ca' Foscari di Venezia nelle materie "Tecnica Industriale e Commerciale" e "Marketing".
  • Dal marzo 1984 al dicembre 1988 è Assistente nell'Area Marketing e Vendite presso il CUOA.

Attività Internazionali

  • Nel 2014 Visiting professor presso il Rollins College, Orlando (USA)
  • Dal 2011 Visiting professor di Branding Strategy presso la Zhejiang University (Cina)
  • Dal 2009  al 2012 è visiting professor di Web Marketing presso ESCP Europe Parigi.
  • Nel 2005 consulente per il Parlamento Federale Svizzero - Commissione Economia e Fiscalità - per la legge di regolamentazione sul prezzo dei libri
  • Nel 2005-07 è professore di retail marketing nei corsi per librai presso il Fondo de Cultura Economica di Città del Messico, la Fiera del Libro di Buenos Aires, La fiera del libro di Guadalajara (Messico), la Fiera del Libro di Bogotà.
  • Dal 2000 al 2004 è visiting professor di Internet Marketing and Communication presso l'University College  Dublin (Irlanda)
  • Nel 2001-02 è consulente di e-learning per le Nazioni Unite - UNCTAD, progetto Empretec 2 - Redes
  • Nel 2001 è visiting professor di marketing e comunicazione presso la Management School dell'Università di Anversa (Belgio)
  • Nel 2001 è visiting professor di marketing e comunicazione presso la Vlerick Leuven Gent Management School (Belgio).
  • Dal 1998 è membro del GICMC - Global Institute for Corporate and Marketing Communications
  • Dal 1998 al 2000 è responsabile del progetto per lo sviluppo di attività di formazione a distanza tramite Internet 'Caratteristiche e metodologie di base nella formazione a distanza, e-learning' CUOA-Institutul National de Formare si Management pentru Turism - Bucarest
  • Dal 1997 è responsabile italiano del progetto transnazionale Unione Europea 'Libra', ricerca sullo sviluppo delle pari opportunità nel campo di occupazioni a forte contenuto innovativo e tecnologico. Partner: CUOA (Italia), Lan Ekinza (Spagna), Dekra Academie (Germania), Teesside University (UK).
  • Dal 1996 al 1999 è visiting professor nel corso General Management of European Companies presso l'Institut Universitaire de Technologie II dell' Univerisité Pierre Mendès France di Grenoble (Francia).
  • Nel 1996 è visiting professor di Comunicazione Internazionale nel corso Master in International Marketing (IMA) presso il Limburgs Universitair Centrum di Diepenbeek (Belgio).
  • Dal 1993 è membro dell' EMAC - European Marketing Academy

Principali attività di ricerca

1994-1995 Ricerca "Customer satisfaction, strumenti e prospettive". Membro del gruppo di ricerca. Partecipanti:Università Ca' Foscari, Università Bocconi, Università La Sapienza, Università di Parma.

1995-1996 Ricerca "La comunicazione in Europa". Coordinamento Internazionale della ricerca. Partecipanti: Università Ca' Foscari, Università di Valladolid (Spagna), ESCP (Francia), Limburg Universitair Centre (Belgio), Università di Berlino (Germania)

1998-2000 Ricerca "Diana - marketing on line", sviluppo di Internet Marketing nelle imprese. Coordinamento nazionale e internazionale della ricerca. Partecipanti: CUOA, Teeside University (UK), LanEkinza Bilbao (Spagna), Dekra Accademie (Germania).

1998-2000 Ricerca "Global Fair, sviluppo di e-commerce nelle PMI in Europa". Responsabile scientifico della parte italiana. Partecipanti: Fiera di Verona, Liverpool John Moores University (UK), Amiedu Business School (Finlandia), VDAB (Belgio)

1999-2000 Ricerca "Modalità di sviluppo dei nuovi prodotti". Membro del gruppo di ricerca. Partecipanti: Università Ca' Foscari, Università Federico II Napoli

1999-2003 Ricerca "Le strutture distributive nelle regioni Europee". Coordinatore della ricerca. Committente: Regione Veneto

2000-2002 Ricerca "Le strategie di e-business delle PMI nel settore dell'abbigliamento". Membro del gruppo di ricerca. Partecipanti Università Ca' Foscari Venezia, Università di Modena.

2002-2004 Ricerca "Le strategie di e-business nelle aziende del mobile". Responsabile scientifico della ricerca. Partecipanti: CUOA, Federlegno, CIVEC (Portogallo).

2003-2004 Ricerca "Le politiche di comunicazione in Internet delle case Automobilistiche". Membro del gruppo di ricerca. Partecipanti: Università Ca' Foscari Venezia, Fachhoschule Dortmund (Germania), Missouri State University (USA), University of Canberra (Australia), International University of Japan (Giappone), National University of Singapore (Singapore), East China University of Science and Technology (Cina), University of Oulu (Finlandia), Educatis University (Svizzera), University of Pècs (Ungheria).

2003-2005 Ricerca "Il turismo commerciale e il marketing della distribuzione". Coordinatore della ricerca. Partecipanti: Università Ca' Foscari Venezia, Ister-Confcommercio Vicenza.

2007-2009 Coordinatore Nazionale della ricerca PRIN (Programmi di Rilevante Interesse nazionale) "Modelli di business e strategie di mercato per l'ingresso nel mercato della Cina da parte delle imprese italiane". Partecipanti: Università Ca' Foscari venezia, Università di Firenze, Università di macerata, Università di Trieste.

2009-2011 Responsabile di Unità di Ricerca PRIN "Internazionalizzazione e ruolo della distribuzione nelle strategie di marca: i prodotti made in Italy ad alto valore simbolico in diversi contesti socio-culturali. Il mercato cinese"

2011-2013 Responsabile Scientifico del Progetto di ricerca "Il Mercante e il Dragone", sull'accesso delle PMI italiane nel mercato della Cina, finanziato da Camera di Commercio Venezia e dalla Regione Veneto

2018-2020 Responsabile scientifico del progetto di ricerca interateneo sull'internazionalizzazione delle imprese italiane in Cina in collaborazione con la Soochow University di Suzhou (Cina)

Principali attività professionali e di consulenza

  • Dal 1983 al 2000 è consulente di marketing e di direzione presso numerose imprese industriali e di servizi in Italia.
  • Dal 2002 al 2004 è Referente scientifico nel progetto Equal "Adeguamento delle competenze per l'e-business e lo sviluppo internazionale", per lo sviluppo dell'e-business nel settore del mobile e arredo.
  • Dal 2000 al 2003 è presidente di Marknetting srl, società di consulenza di marketing strategico e di formazione e-learning.
  • Dal 1997 al 2003 è Consigliere di Amministrazione di Veneto Innovazione S.p.A., indicato dall'Università Ca' Foscari, Venezia.
  • Dal 1997 al 2000 è Responsabile del progetto Unione Europea NOW 'Diana - Marketing Online' per lo sviluppo di competenze di Internet Marketing e di metodologie per l'e-learning.
  • Dal 1995 è partner di MKG Consulenti Associati, società di consulenza direzionale e di marketing strategico.
  • Dal 1994 al 1995 è Consigliere di Amministrazione del CUOA (Consorzio Universitario per gli Studi in Organizzazione Aziendale) di Altavilla Vicentina (VI).
  • Dal 1987 al 1989 collabora con il Formez di Napoli come docente di Marketing e nel progetto di ricerca BIC (Business Innovation Center) di Taranto e nel progetto di ricerca, formazione e consulenza della durata di due anni, per gli imprenditori del Molise, a Campobasso.
  • Dal novembre 1981 al gennaio 1983 collabora in qualità di Consulente Partner presso la società di consulenza Cofidam S.p.A. di Vicenza nel settore Organizzazione Aziendale.
  • Nel periodo marzo-ottobre 1981 lavora presso l'Associazione degli Industriali della Provincia di Vicenza con la qualifica di Funzionario nel Servizio Sindacale-previdenziale.
  • Dal 1979 al 1981 ha collaborato come consulente junior con lo Studio Centro Veneto, società di consulenza e organizzazione aziendale di Vicenza, nel settore Formazione e Organizzazione Aziendale.

 

ENGLISH

 

Current occupation - 2019

Full Professor of Business Economics and Management; teaching Cross-Cultural Marketing (English), Brand management (English), Marketing (English), International Marketing to China (English), Department of Management, Ca 'Foscari University, Venice.

Member of the Academic Senate

Co-Director of the International Management to Asia Research Laboratory, IMA Lab.

Coordinator of the Master in Luxury Client Advisor and Retail Excellence, LVMH-Ca' Foscari

Scientific director of the Italian School of Booksellers.

Member of the editorial board of “Micro & Macro Marketing” Journal, ed. Il Mulino.

Member of the scientific committee of the journal “Sinergie, Italian Journal of Management”

 

Previous academic assignments

2016-2017 Director of the School of Studies on Asia and Business Management

2015-2017 Member of the Steering Committee of the Italian Society of Management, SIMA, in chair of  internationalization.

2006-2017 Director of the Master course in Sports Marketing and Communication, Euroleague Basketball - Ca' Foscari.

2007-2009 Coordinator of the Master of Science in Marketing and Communication

2009-2011 Vice Dean of the Faculty of Economics.

2006-2011 Scientific Director of the Master in International Marketing and Communication, UPA-Ca' Foscari.

 

Curriculum Studii

1987 ITP Certificate (International Teachers Program) of the International Schools of Business Management, at the HEC (Haute Études Commerciales) University of Jouy-en-Josas, Paris.

1981 Degree in Business Economics from the Ca' Foscari University of Venice.

1975 Scientific Bachelor at the "P. Lioy" State Scientific High School in Vicenza.

 

Other academic activities and main training activities

Since 2015 responsible for the marketing course at the SIEMENS EMBA of the University of Nuremberg.

Since 2014 responsible for the luxury marketing course at Ca 'Foscari of the University of Strathclyde, Glasgow.

From 2009 to 2014 member of Board of Directors of the University Studies Foundation of Vicenza.

From 2010 to 2015 in charge of the organizing committee for Italian editions (biennials) and a permanent member of the International Congress Marketing Trends - ESCP Europe Paris, Ca' Foscari University of Venice.

From 2010 to 2015 Italian Editor of the international journal “Journal of Marketing Trends”, Paris.

Since 2005 scientific director of the Marketing Area of ​​the Master in Strategies for the Sport Business of the Ca 'Foscari University of Venice.

From 1987 to 2006 Professor of Marketing in the Master Course in Integrated Management of the CUOA Foundation, of Altavilla Vicentina.

From 1989 to 2007 Professor of Marketing in the Master course in Corporate Communication UPA - Ca 'Foscari of Venice, from 2008 to 2011 he was the Director. From 1989 to 1995 he held the position of teaching tutor at the same Master course.

From 1992 to 2006 Professor of Marketing and Corporate Communication at the MIB course - Master in International Business - of the University of Trieste.

From 2001 to 2006 Professor of Marketing and Corporate Communication in the Master Course in Marketing Management of the University of Parma

From 1995 to 2000 he was in charge of the specialization in Marketing of the Master in Integrated Business Management, CUOA Foundation, Altavilla Vicentina (VI).

From a.y. 1997-98 to the academic year 1999-00 Substitute Professor of Business Economics and Management II, Ca' Foscari University, Venice.

In the academic year. 1998-99 Professor of Strategic Marketing in the WWW, Venice International University.

From a.y. 1995-96 to the academic year 1999-00 Substitute Professor of Industrial and Commercial Techniques, Degree in Economics and Commerce, Ca 'Foscari University, Venice.

From 1995 to 1997 Director of Marketing Area at CUOA (University Consortium for Business Organization Studies), Altavilla Vicentina (VI).

From July 1995 to May 2000 lecturer with tenure (Economics and Business Management) at the Department of Economics and Business Management of the Ca 'Foscari University of Venice.

In 1993 Professor of Marketing for Public Services, in the post-graduate course in Public Communication of the University of Trento - Center for Permanent Education.

Since 1992 lecturer in marketing at the Booksellers School UEM, Milan.

From 1992 to 1997 Professor of Marketing during the MBA - Master in Business Administration at the LUISS, International University of Social Studies "Guido Carli" in Rome.

From November 1991 to 1994 lecturer with tenure (Economics and Business Management) at the Department of Economics and Business Management of the Ca 'Foscari University of Venice.

From 1990 to 1996 Professor of Marketing in the Postgraduate Course in International Commerce at the University of Padua, Faculty of Political Science, Department of International Studies.

From 1987 to 1995 he taught Strategic Marketing in the Specialization Course for Corporate Jurists at the University of Bologna.

 

International Activities

In 2014 Visiting Professor at Rollins College, Orlando (USA)

Since 2011 Visiting Professor of Branding Strategy at Zhejiang University (China)

From 2009 to 2012 he is a visiting professor of Web Marketing at ESCP Europe Paris.

In 2005 consultant for the Swiss Federal Parliament - Economic and Tax Commission - for the regulation law on the price of books

In 2005-07 he is professor of retail marketing in booksellers' courses at the Mexico City Economic Economics Fund, the Book Fair of Buenos Aires, the book fair in Guadalajara (Mexico), the Bogotà Book Fair.

From 2000 to 2004 he was visiting professor of Internet Marketing and Communication at University College Dublin (Ireland)

In 2001-02 she is an e-learning consultant for the United Nations - UNCTAD, project Empretec 2 - Redes

In 2001 he was visiting professor of marketing and communication at the Management School of the University of Antwerp (Belgium)

In 2001 he was visiting professor of marketing and communication at the Vlerick Leuven Gent Management School (Belgium).

From 1998 to 2000 he was responsible for the project for the development of distance learning activities via the Internet. 'Basic characteristics and methodologies in distance learning, e-learning' CUOA-Institutul National de Formare si Management pentru Turism - Bucharest

Since 1997 he has been the Italian manager of the transnational European Union project 'Libra', research on the development of equal opportunities in the field of occupations with a strong innovative and technological content. Partners: CUOA (Italy), Lan Ekinza (Spain), Dekra Academie (Germany), Teesside University (UK).

From 1996 to 1999 he was a visiting professor in the General Management of European Companies course at the Institut Universitaire de Technologie II of the Univerisité Pierre Mendès France in Grenoble (France).

In 1996 he was a visiting professor of International Communication in the Master course in International Marketing (IMA) at the Limburgs Universitair Centrum of Diepenbeek (Belgium).

Since 1993 he is a member of the EMAC - European Marketing Academy

 

Main research activities

1994-1995 Research "Customer satisfaction, tools and prospects". Member of the research group. Participants: Ca 'Foscari University, Bocconi University, La Sapienza University, University of Parma.

1995-1996 Research "Communication in Europe". International Research Coordination. Participants: Ca 'Foscari University, University of Valladolid (Spain), ESCP (France), Limburg Universitair Center (Belgium), University of Berlin (Germany)

1998-2000 Research "Diana - online marketing", development of Internet Marketing in companies. National and international research coordination. Participants: CUOA, Teeside University (UK), LanEkinza Bilbao (Spain), Dekra Academies (Germany).

1998-2000 Research "Global Fair, development of e-commerce in SMEs in Europe". Scientific director of the Italian part. Participants: Verona Fair, Liverpool John Moores University (UK), Amiedu Business School (Finland), VDAB (Belgium)

1999-2000 Research "Development of new products". Member of the research group. Participants: Ca 'Foscari University, Federico II University of Naples

1999-2003 Research "Distribution structures in European regions". Research coordinator. Customer: Veneto Region

2000-2002 Research "The e-business strategies of SMEs in the clothing sector". Member of the research group. Participants Ca 'Foscari University of Venice, University of Modena.

2002-2004 Research "The e-business strategies in furniture companies". Scientific research manager. Participants: CUOA, Federlegno, CIVEC (Portugal).

2003-2004 Research "Internet communication policies of car manufacturers". Member of the research group. Participants: Ca 'Foscari University of Venice, Fachhoschule Dortmund (Germany), Missouri State University (USA), University of Canberra (Australia), International University of Japan (Japan), National University of Singapore (Singapore), East China University of Science and Technology (China), University of Oulu (Finland), Educatis University (Switzerland), University of Pècs (Hungary).

2003-2005 Research "Commercial tourism and marketing of distribution". Research coordinator. Participants: Ca 'Foscari University of Venice, Ister-Confcommercio Vicenza.

2007-2009 National Research Coordinator PRIN (Programs of Relevant National Interest) "Business models and market strategies for the entry into the Chinese market by Italian companies". Participants: Ca 'Foscari University of Venice, University of Florence, University of Macerata, University of Trieste.

2009-2011 Head of Research Unit PRIN "Internationalization and role of distribution in brand strategies: made in Italy products with high symbolic value in different socio-cultural contexts. The Chinese market"

2011-2013 Scientific Director of the research project "Il Mercante e il Dragone", on the access of Italian SMEs in the Chinese market, funded by the Venice Chamber of Commerce and the Veneto Region

2018-2020 Scientific coordinator of the inter-university research project on the internationalization of Italian companies in China in collaboration with the Soochow University of Suzhou (China)

 

Main professional and consulting activities

From 1983 to 2000 a marketing and management consultant for numerous industrial and service companies in Italy.

From 2002 to 2004 the Scientific Referent in the Equal project "Adaptation of skills for e-business and international development", for the development of e-business in the furniture and furnishing sector.

From 2000 to 2003 president of Marknetting srl, a strategic marketing and e-learning consulting company.

From 1997 to 2003 member of the Boards of  Directors of Veneto Innovazione S.p.A., nominated by the University Ca 'Foscari, Venice.

From 1997 to 2000 the Project Manager of the European Union NOW 'Diana - Marketing Online' project for the development of Internet Marketing skills and e-learning methodologies.

Since 1995 partner of MKG Consulenti Associati, a management consulting and strategic marketing company.

From 1994 to 1995 Director of CUOA (University Consortium for Studies in Business Organization) of Altavilla Vicentina (VI).

From 1987 to 1989 he collaborated with the Formez of Naples as a professor of Marketing and in the research project BIC (Business Innovation Center) of Taranto and in the research, training and consulting project lasting two years, for the entrepreneurs of Molise, in Campobasso .

From November 1981 to January 1983 Consultant Partner at the consulting company Cofidam S.p.A. of Vicenza in the Business Organization sector.

In the period March-October 1981  Official in the Trade Union-Social Security Service at the Employeers Association of the Province of Vicenza 

From 1979 to 1981  junior consultant in Studio Centro Veneto, a consultancy firm in Vicenza, in the Training and Business Organization sector.