BELLIO Elena

Qualifica Docente a contratto
E-mail elena.bellio@unive.it
Sito web www.unive.it/persone/elena.bellio (scheda personale)
Struttura Dipartimento di Management
Sito web struttura: https://www.unive.it/management
Sede: San Giobbe

CONTRACTED PROFESSOR 

Research areas:

  • Customer Service Science in public services.
  • Healthcare, Government and Non Profit Marketing.
  • Green Marketing.
  • E-Government.
  • E-Health.


Selected publications:

Scientific international peer reviewed journals indexed in AIDEA JT2015-2016

  • Buccoliero, L., E. Bellio, et al. (2016). "A marketing perspective to "delight" the "patient 2.0": new and challenging expectations for the healthcare provider." BMC Health Services Research 16(47).  Indexed in AIDEA JT2015-2016: A
  • Buccoliero, L., E. Bellio, et al. (2016). "The role of social marketing communications in influencing "Text and Driving" Behaviors: Theory and Evidence from an international sample " GSTF Journal on Business Review (GBR) 4(3). Indexed in AIDEA JT2015-2016: D
  • Buccoliero, L. and E. Bellio (2010). "Citizens Web Empowerment in European Municipalities." Journal of E-Governance 33(4): 11. Indexed in AIDEA JT2015-2016: D

Scientific Italian peer reviewed journals indexed in AIDEA JT2015-2016

  • Buccoliero, L., E. Bellio, et al. (2017). Ageing Society e comportamenti della distribuzione commerciale. Impresa Progetto 1/2017. Indexed in AIDEA JT2015-2016: B
  • Buccoliero, L., E. Bellio, et al. (2017). "Marketing e “progettazione esperienziale” dell’ospedale." Micro & Macro Marketing 1/2017, 111-134. Indexed in AIDEA JT2015-2016: B
  • Buccoliero, L., E. Bellio, et al. (2016). "Technology Innovation in Healthcare and Changing Patient’s Behaviors: new challenges for Marketing." Mercati e Competitività Rivista della Società Italiana di Marketing 2016(1): 45-70. Indexed in AIDEA JT2015-2016: A

Book chapters in English

  • Buccoliero, L., Bellio, E., Mazzola, M., & Solinas, E. (2015). Smart Technology for a Smarter Patient: Sketching the Patient 2.0 Profile. In Y.-W. Chen & C. Torro & S. Tanaka & R. J. Howlett & L. C. Jain (Eds.), Innovation in Medicine and Healthcare 2015: 173-182. Cham Springer International Publishing
  • Bellio, E. and L. Buccoliero (2014). Digital Cities Web Marketing. Strategies in Italy: The Path Towards Citizen Empowerment. E-Business and Telecommunications. M.S.Obaidat and J. Filipe. Berlin Heidelberg, Springer-Verlag.
  • Bellio Elena and Luca Buccoliero (2013). Citizen Web Empowerment across Italian Cities: A Benchmarking Approach. Citizen E-Participation in Urban Governance: Crowd Sourcing and Collaborative Creativity. C. N. Silva. Hershey, PA, USA, IGI Global: 284-302.
  • Buccoliero L., Bellio E., et al. (2013). “Silver” Technology Acceptance Model: A First Research Framework. Ageing Society and ICT. T. Obi, J.-P. Auffret and N. Iwasaki. Amsterdam, IOS PRESS: 137-147.
  • Buccoliero, L., E. Bellio, et al. (2010). "Patient web empowerment index (PWEI): an index for assessment of healthcare providers' web strategies. Case study: PWEI application in Italy." Stud Health Technol Inform 160(Pt 1): 38-42.

Book chapters and scientific articles in Italian

  • Bellio, E. (2016). Green marketing. Marketing @ Bocconi. E. Valdani. Milano, EGEA.
  • Buccoliero, L., Bellio, E., Mazzola, M., & Solinas, E. (2016), Il Paziente 2.0 in “Sanitá digitale: riposizionare i servizi per riprogettare l'esperienza del paziente”, L. Buccoliero and M. Caruso. Catania SudSanità: 4-9.
  • Buccoliero, L., Bellio, E. (2016), Web Ed Empowerment Del “Paziente 2.0”, in “Sanitá digitale: riposizionare i servizi per riprogettare l'esperienza del paziente”, L. Buccoliero and M. Caruso. Catania SudSanità: 11-30.
  • Buccoliero, L., Bellio, E., Mazzola, M., & Solinas, E, (2016), Come Progettare Esperienze "Indimenticabili" Per Il Paziente: Marketing Esperienziale in “Sanitá digitale: riposizionare i servizi per riprogettare l'esperienza del paziente”, L. Buccoliero and M. Caruso. Catania SudSanità: 32-39.
  • Buccoliero, L. and E. Bellio (2013). L'innovazione e il settore non profit: un focus sull'evoluzione verso tecnologie mobili. Impresa Sociale & Innovazione Sociale. G. Fiorentini and F. Calò. Milano, Franco Angeli: 200-223.
  • Bellio, E., L. Buccoliero, et al. (2012). Le strategie web delle aziende del SSN descritte attraverso la rilevazione Patient Empowerment Index (PWEI). Rapporto OASI 2012 L'aziendalizzazione della sanità in Italia. E. Anessi Pessina and E. Cantù. Milano, Egea: 94-100.
  • Bellio, E., L. Buccoliero, et al. (2011). Le strategie web delle aziende del SSN descritte attraverso la rilevazione Patient Empowerment Index (PWEI). Rapporto OASI 2011. L'aziendalizzazione della sanità in Italia. E. Anessi Pessina and E. Cantù. MILANO, EGEA: 78-83.
  • Buccoliero, L., E. Bellio, et al. (2011). "Creare valore per le organizzazioni non profit: fundraising tramite smartphone." Aretè 4(3): 8.
  • Bellio, E., L. Buccoliero, et al. (2010). Health 2.0: internet per il patient empowerment nelle aziende del Servizio Sanitario Nazionale. La sanità come volano dello sviluppo economico. M. Frey, M. Meneguzzo and G. Fiorani. Pisa, Edizioni ETS: 151-156.
  • Bellio, E., L. Buccoliero, et al. (2010). Patient web empowerment Index 2010: il ranking annuale della web strategy delle aziende del SSN. Rapporto OASI 2010. L'aziendalizzazione della sanità in Italia. E. Anessi Pessina and E. Cantù. MILANO, EGEA: 409-432.
  • Bellio, E., L. Buccoliero, et al. (2009). Patient web empowerment: la web strategy delle aziende sanitarie del SSN. Rapporto OASI 2009. L'aziendalizzazione della sanità in Italia. E. Anessi Pessina and E. Cantù. MILANO, EGEA: 413-434.

International (peer reviewed conference proceedings)

  • Buccoliero, L. and E. Bellio (2016). "Marketing and Citizen Web Empowerment: an Index for Benchmarking Italian Municipalities' Web Strategies" ICEGOV 15-16. 9th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance. J. Bertot, E. Estevez and S. Mellouli. New York, ACM: 17-26.
  • Buccoliero, L., E. Bellio, et al. (2015). The advertising - "text and driving" behavior relationship: theory and evidence of a shock advertising experiment. 4th Annual International Conference on Entreprise Marketing and Globalization (EMG2015). Singapore, GSTF: 1-5.
  • Buccoliero, L. & Bellio, E. (2015). Experiential marketing in Healthcare: key elements of a “delightful patient experience”, 2015. International Conference on Marketing, Logistics, and Management (ICMLM 2015) 38-48. Sapporo, Japan: International Business Academic Consortium (iBAC).
  • Buccoliero, L. & Bellio, E. (2014). The Adoption of “Silver” E-health Technologies First Hints on Technology Acceptance Factors for elderly in Italy. 8th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (ICE-GOV 2014). October 2014 Guimarães, Portugal.
  • Bellio, E. and L. Buccoliero (2013). Emerging Trends in Local Governments Web Strategies. Citizen Web Empowerment Assessment in Italy. ICE-B 10th International Conference on E-Business, Reykjavik, SCITEPRESS – Science and Technology Publications.
  • Bellio, E., L. Buccoliero, et al. (2013). Marketing and Fundraising through Mobile Phones New Strategies for Non Profit Organizations and Charities. ICE-B 10th International Conference on E-Business, Reykjavik, SCITEPRESS – Science and Technology Publications.
  • Buccoliero Luca, Bellio Elena, et al. (2013). Patient web empowerment index (PWEI): 2009-2011 evaluation of Italian NHS Hospitals web strategies. 46th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, Maui, Hawaii, USA, IEEE Computer Science - CPS.
  • Bellio, E. and L. Buccoliero (2009). E-government and Web 2.0 applications: a multi-stakeholder evaluation. General Development Issues and Projects of EGOV 09 8th International Conference. H. Jochen Scholl, M. Janssen, R. Traunmüller and M. A. Wimmer. Linz, Austria, Trauner: 131-139.

Other publications in Italian

  • Buccoliero, L., E. Bellio, (2015), Urban web marketing strategies in Italy: citizen empowerment assessment. XII Convegno annuale della Società Italiana Marketing, Turin, Italy.
  • Buccoliero, L., E. Bellio, et al. (2013). "Il Patient Web Empowerment Index (PWEI): un confronto nel tempo delle strategie delle aziende sanitarie." E-Healthcare(25): 5.
  • Bellio, E., L. Buccoliero, et al. (2011). "La web strategy delle aziende del SSN." E-Healthcare: 3.
  • L. Buccoliero, E. Bellio. Le organizzazioni non profit ed i telefoni cellulari per la raccolta fondi.  La settimana 6 March 2011.
  • L. Buccoliero, E. Bellio. Valore per il cittadino: una partecipazione attiva alla vita delle istituzioni attraverso il web. La settimana 27 February 2011.
  • L. Buccoliero, E. Bellio. Valore per il “cittadino-paziente” attraverso i siti web delle aziende sanitarie. La settimana 13 February 2011.
  • L. Buccoliero, E. Bellio. Il Marketing esperienziale dell’ospedale: un modello di riferimento. La settimana 6 February 2011.
  • L. Buccoliero, E. Bellio. Marketing per la pubblica amministrazione, la sanità, il non profit. La settimana 30 January 2011.
  • E. Bellio. Med-e-Tel: una sanità sempre più a distanza. Management della Sanità, June 2009, N.43, p.16-17.
  • Bellio, E., L. Buccoliero, et al. (2009). "I siti web delle Aziende sanitarie." Salute e Territorio 30(177): 4.