Pubblicazioni scientifiche

Catalogo pubblicazioni

Il catalogo delle pubblicazioni del Dipartimento attinge le informazioni da ARCA, l'archivio istituzionale ad accesso aperto della ricerca di Ca' Foscari con lo scopo di raccogliere, diffondere e conservare la produzione scientifica dell'università.

ARCA è un archivio Open Access: è consultabile liberamente, indicizzato dai motori di ricerca e interrogabile anche dal portale cerCa. In questo modo vengono valorizzate la produzione scientifica dell'Ateneo e la visibilità delle ricerche.


Attività editoriali di Dipartimento

I Working papers (EN) e le Note di ricerca (IT) sono le due collane con cui il Dipartimento di Management presenta, in forma preliminare, le ricerche in corso. Queste collane hanno lo scopo di far circolare risultati e nuove idee di ricerca prima della pubblicazione definitiva, al fine di contribuire tempestivamente al dibattito accademico nazionale ed internazionale.


      Vetrina bibliografica del Dipartimento

      Il Dipartimento di Management svolge una intensa attività di ricerca pura e applicata. In evidenza gli articoli, monografie e working paper di più recente pubblicazione.

      Articolo

      Abdelazi F.B., Colapinto C., La Torre D., Liuzzi D., (2018) A stochastic dynamic multiobjective model for sustainable decision making.   Annals of Operations Research, pp. 1- 18

      The complexity of reality can be better represented by models able to involve uncertainty and time patterns. We present a general formulation of a stochastic dynamic multiobjective optimization model and we provide different solution concepts based on its transformation into different deterministic equivalent models. We provide two applications to sustainable decision making in portfolio management and optimal workforce allocation.

      Monografia

      Agostini M., (2018), Corporate Financial Distress: Going Concern Evaluation in Both International and U.S. Contexts, Palgrave Pivot, Cham. ISBN 978-3-319-78499-1; 978-3-319-78500-4

      This  book analyses the timing of going concern evaluation during corporate financial distress, in order to introduce the recent modifications of accounting and auditing standards in both US and international contexts.

      Working paper

      Tolotti M., Yepez J. (2018) "Hotelling-Bertrand duopoly competition under firrm-specific network e effects" Working Papers 06

      When dealing with consumer choices, social pressure plays a crucial role; also in the context of market competition, the impact of network/social effects has been largely recognized.  In this paper, we consider a duopoly where competing firms are differentiated solely by the level of social (or network) externality they induce on consumers' perceived utility.  Under a scenario of weak social externality, the firms opt for maximal differentiation and the one with the highest social recognition has a relative advantage in terms of profits. Surprisingly, this outcome is not persistent; excessive social recognition may lead to adverse coordination of consumers: the strongest firm can eventually be thrown out of the market with positive probability. This scenario is related to a Pareto inefficient trap of no differentiation.

      Last update: 04/10/2018